Opmerkelijk nieuws van Techland deze week. De fysieke versie van
Dying Light is om voor onbepaalde tijd vertraagd. De digitale game kunnen we wél op de geplande dag, 27 januari via PS4, Xbox One en PC downloaden.
Een reden voor het uitstel geeft de developer niet. Wanneer de game wel in de winkelschappen uitkomt, kan het ook nog niet zeggen. De Xbox Store geeft aan dat het wellicht maar twee dagen langer duurt, maar dat lijkt niet zeker.
Misschien dat het een distributieprobleem is; naast Europa verschijnt
Dying Light ook later in het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Australië. Alleen Noord-Amerika krijgt de game met hoes. Zodra de developer meer weet zal het de nieuwe uitgavedatum vrijgeven.
Dat betekent overigens wel dat alleen de downloadbare versies op 27 januari te koop staan. Xbox Live en PSN verkopen hem hem voor 70 euro, Steam voor 50 euro. De winkelwaarde zal tussen de 60-70 euro liggen.
Het geeft te denken over de toekomst.
VG247 rekende vorig jaar uit dat gamers in Engeland, Spanje, Italië en Frankrijk gemiddeld 10,84-16,43 euro meer aan een digitale PS4 game besteedde en 12,63-20,55 euro meer aan een online Xbox One titel – vergeleken met een fysieke kopie. Nederlandse prijzen zijn helaas onbekend, Amerikaanse prijzen vreemd genoeg identiek.
Techland willen we nog het voordeel van de twijfel geven, maar is een cloud server net zo duur als miljoenen dozen en boekjes? Het zou helpen als we meer duidelijk kregen over de netwerkkosten van Microsoft en Sony, en de invloed van de overheid. Voorlopig kunnen we enkel gissen.