Het is inmiddels iets meer dan een week geleden dat Fortnite weer online kwam na een tweedaagse onderbreking, veroorzaakt door een zwart gat. Maar het evenement, dat het elfde seizoen van de game en zijn geheel vernieuwde kaart inluidde, was een van de grootste unieke online gaming-evenementen tot nu toe, met meer dan 7 miljoen gelijktijdige kijkers op Twitch, Twitter en YouTube.
Epic Games laat weten dat het black hole-evenement, officieel ‘The End’ genoemd, een recordaantal kijkers op Twitter en Twitch vergaarde. Het werd ook een van de meest bekeken YouTube-game-evenementen ooit. Op Twitch bekeken meer dan 1,7 miljoen mensen de officiële Fortnite-stream of volgden het evenement via andere kanalen. Dit is een nieuw record voor het platform. Op Twitter was het Black Hole-evenement het meest bekeken gaming-evenement op Twitter, met 50,7 miljoen minuten bekeken en 42,8 miljoen views. Epic zegt dat het piekte op 1,4 miljoen kijkers tegelijk. Op YouTube, verreweg de grootste van de drie platforms, waren er 4,3 miljoen gelijktijdige Fortnite kijkers, verspreid over alle kanalen. Het bedrijf deelt nog niet hoe veel spelers het evenement in-game hebben gevolgd, maar deze cijfers kunnen in de toekomst altijd nog onthuld worden.
Fortnite heeft opnieuw bewezen dat het een van de meest grensverleggende videogames is van deze tijd. Na een riskante stunt waarbij de game bijna 48 uur offline werd getrokken, werden spelers eraan herinnerd dat de Battle Royale-hit van Epic Games een klasse apart is als het gaat om experimentele live-evenementen. Dit was natuurlijk allemaal in dienst van de aparte manier van storytelling die in Fortnite te vinden is. De nieuwste versie van Fortnite is misschien geen hele andere game, maar het nieuw genoeg om het interessant te houden voor spelers. Maar wat nu? Wat gaat Epic Games straks doen om iedereen geïnteresseerd te houden?