Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, moet van de Autoriteit Consument en Markt 1 miljoen euro betalen. Het is een boete voor het onder druk zetten van kinderen om aankopen te doen in zijn spel. In principe kun je Fortnite gewoon gratis spelen, maar Epic gebruikt diverse trucs om je te verleiden om geld uit te geven.
Kinderen onder druk
En dat is bij volwassenen niet zo’n ramp, maar als het om kinderen gaat wel. Zij kunnen vaak geen gevolgen overzien, geven het geld uit van hun ouders en ze voelen enorme druk om dat geld uit te geven om mee te komen met de rest. Je kunt in Fortnite bijvoorbeeld verschillende cosmetics kopen waarmee je je personage dan anders kunt uitdossen. Vaak zoekt Epic daarbij ook samenwerkingen op met populaire merken zoals Star Wars, Marvel en LEGO, maar ook met bekende artiesten zoals Post Malone.
De ACM deed onderzoek naar het spel in combinatie met kinderen en komt tot de conclusie dat Epic Games er oneerlijke handelspraktijken op nahoudt. Vooral de ‘Item Shop; speelt in op kwetsbaarheden van kinderen, stelt de ACM. Hierdoor voelen zij de druk om iets te kopen waardoor het heel moeilijk voor ze wordt om dat niet te doen. Kinderen krijgen bijvoorbeeld teksten te zien zoals ‘get it now’ en ‘buy now’ om ze te verleiden tot het spenderen van hun zakgeld. Of het geld van hun ouders/verzorgers. Reclame maken die kinderen rechtstreeks aanzet tot kopen is volgens de toezichthouder verboden en agressief. Daarvoor moet Epic Games dan ook 562.500 euro betalen.
En dan is er nog iets, iets dat we eerder voorbij hebben zien komen in de Nederlandse wet- en regelgeving voor consumenten: dat gevoel geven van schaarste of tijd. In de Item Shop loopt een timer en de items die onder die timer vallen, zijn zelfs na afloop nog beschikbaar. Misleiding, vindt de ACM het. Het spreekt zelfs over donkere patronen, dark patterns, die niet zijn toegessaan. Al met al meent de ACM dat timers aanzetten tot impulsaankopen (lees ook: ACM waarschuwt webshops over timers) en dat het inspeelt op de angst van kinderen dat ze iets mislopen. Daarvoor krijgt het gamebedrijf dan ook een boete van 562.500 euro. Het blijft niet bij die boete: Epic Games moet ook zorgen dat de Item Shop na 10 juni aan de regels van de ACM voldoet.
Verkopen in Fortnite
Epic heeft ook beloofd een aantal maatregelen door te voeren, zoals de timers (die overigens wereldwijd niet meer in de Item Shop te vinden zijn). Ook wordt er per item nu aangetoond wanneer het uit de shop verdwijnt. Er is ook nog een specifiek Nederlandse aanpassing aan het spel: onder de 18 jaar krijg je alleen items te zien die 48 uur of langer beschikbaar zijn. Epic Games heeft echter niets gezegd over de ‘koop nu’-teksten. Ook is het de vraag of deze maatregelen voor de ACM voldoende zijn: het klinkt nog steeds als iets dat kinderen ertoe kan verleiden iets snel te willen kopen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Statement Epic
Epic heeft gereageerd in een statement:
De bevindingen in het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevatten belangrijke feitelijke onjuistheden over hoe Fortnite en de Item Shop werken. De ACM verplicht veranderingen op die zouden leiden tot een slechte ervaring voor spelers. We gaan in beroep tegen dit besluit.
Zolang ons beroep loopt, kunnen spelers in Nederland die jonger zijn dan 18 jaar geen items die minder dan 48 uur in de winkel liggen niet kunnen zien of kopen, te beginnen op 24 mei, 2024.
We werken de Fortnite-artikelenwinkel regelmatig bij. We hebben een aantal recente en aankomende veranderingen aan in april 2024. De veranderingen zijn onder andere:
- Het verwijderen van de timer van de Item Shop om in plaats daarvan de lokale tijd van de speler weer te geven wanneer de Item Shop wordt vernieuwd en items de Shop kunnen verlaten
- Verwijderen van niveaus en kleuren van cosmetica in de Voorwerpenwinkel
- Het toevoegen van de datum dat een voorwerp uit de winkel verdwijnt aan de beschrijving van het voorwerp op 24 mei 2024.
We voorzien ook spelers van alle leeftijden en ouders van hulpmiddelen om te bepalen hoe ze aankopen doen en interactie in Fortnite. Als een speler in Nederland aangeeft dat hij jonger is dan 16, wordt zijn account in eerste instantie een Cabined Account, wat een veilige en inclusieve ruimte biedt om Fortnite te spelen. In een Cabined Account kunnen jongere spelers geen aankopen doen met echt geld of toegang krijgen tot bepaalde functies, zoals spraak of tekst of toegang tot bepaalde functies, zoals spraak- of tekstchat, totdat hun ouder of voogd toestemming heeft gegeven.
Met ons toonaangevende ouderlijk toezicht kunnen ouders een pincode vereisen voordat hun kind aankopen kan doen en we hebben een algemene dagelijkse bestedingslimiet voor spelers jonger dan 13 jaar. We bieden bescherming tegen ongewenste aankopen, waaronder een ‘hold-to-purchase’-mechanisme, onmiddellijke annulering van aankopen, zelfbedieningsretouren voor winkelaankopen en een expliciete ja/nee-keuze om betalingsinformatie op te slaan.
Verder lezen over Game
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming19.11.2024
Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Gaming12.11.2024
Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje
Gaming08.11.2024
Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect
Gaming06.11.2024
Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024