“Lift your game”, het klinkt als iets dat een coach zegt tegen een basketballer, maar in dit geval wordt er met game ook echt game bedoeld. Het product waar de slogan voor bedoeld is, dat heeft echter weer niets met games te maken. Tot nu: Microsoft komt met een lijn officiële Xbox-douchegels en deo’s.
Tenminste, niet dat Microsoft zelf een fabriek opent om gamers lekker fris en fruitig te maken: het heeft een samenwerkingsverband gesloten met de makers van Axe, bekend van de zwarte bussen deodorant en de vooral op jongeren gerichte, over de top-reclamecampagnes waarin de man door het product te gebruiken onweerstaanbaar lijkt te worden voor de andere sekse.
Microsoft ziet dat ook wel zitten voor gamers, zo blijkt, want er komen een body wash, douchegel en deodorant aan met het Xbox-logo erop, en die eerdergenoemde slogan. Het product zelf is bovendien gifgroen, net zoals het logo van de bekende gameconsole. De geur is, niet geheel onverwachts, citrus (limoen en citroen) met munt en patchouli om het wat extra body te geven.
In een statement heeft Xbox gezegd dat ‘powering up zo makkelijk kan zijn als even snel sprayen voor je de deur uitstapt’. Van die ‘power-up’ kunnen echter niet alle gamers gebruik gaan maken, want vooralsnog komt de lijn alleen uit in Australië (onder de naam Lynx, want dat is hoe Axe daar heet).
Waarom er alleen is gekozen om de lijn uit te brengen aan de andere kant van de wereld, dat is niet bekend. Op dit moment is het exclusief voor Australië, maar het zou tof zijn als deze speciale serie er ook komt voor gamers uit andere landen.
Het is wel jammer dat Unilever, het bedrijf achter Axe, er niet voor heeft gekozen om de Xbox-lijn in een duurzamere bus te stoppen. In 2013 waren diverse Axe-producten van de compactere spuitbus voorzien (‘compressed’), waarmee de CO2-impact tijdens transport met 35% werd verlaagd.