Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Electronic Arts komt ieder jaar met de meest curieuze persconferenties. Zoveel bombarie, keiharde muziek en gelikte PR en toch ogen de presentaties zo dood als een pier. Gelukkig kregen we nog aardig wat interessant games nieuws uit deze presentatie.
EA blijft een wandelende contractdictie in terminus. Ze beschikken over een reeks van titels die enorm veel passie in gamers oproepen, en toch weten ze al die titels op de meest efficiënte wijze dood te praten. De gemiddelde EA persconferentie duurt daarom zo’n vier uur, of zo lijkt het in ieder geval.
EA Sports
EA Sports was uiteraard in grote mate aanwezig. FIFA 18, Madden 18 en NBA Live 18 passeerden de revue. Zoals altijd oogden ze iedere jaar weer ietsje beter en meer van hetzelfde, ondanks dat iedere titel nieuwe modes krijgt – en ook dit is een typische EA paradox.
Battlefield 1
Battlefield 1 kwam kort langs met de aankondiging voor de nieuwe In the Name of the Tsar DLC, de Russische campagne van de game. Veel kwamen we niet te weten, anders dat we Huzaren en een vrouwelijk doodseskader zullen spelen en dat de uitbreiding 8 maps zal bevatten – altijd positief.
Need For Speed: Payback
Need For Speed: Payback lijkt een spinoff te gaan worden van Fast and the Furious, met zijn typische wraakverhaal vol heist-missies en knokken met auto’s. Ghost Games belooft verder een open wereld, drie personages met een eigen rijstijl en nog meer opties om aan je auto te sleutelen.
Anthem
Bioware is bezig aan een nieuw project en nu weten we de naam: Anthem. Dat was ook echt alles. De trailer hint naar Master Chiefs in de jungle, iets engs dat er rond sluipt en een enorm grote muur. Wat de game inhoudt… daar konden we enkel naar gissen. Microsoft zal ons meer vertellen want blijkbaar gaat EA iets groots met Scorpio doen.
A Way Out
Ineens kwam de conferentie tot leven toen Josef Fares – bekend van het uitstekende Brothers: A tale of Two Sons – bloednerveus zijn passie voor zijn werk uitdragen. Zijn A Way Out klinkt als een AAA-versie van Brothers en kan enkel met zijn tweeën worden gespeeld. Zeer uniek en interessant, zolang Hazelight Studio niet teveel het EA virus heeft opgelopen.
Star Wars: Battlefront 2
Maar iedereen zat toch te wachten op Star Wars: Battlefront 2. Tot enige hilariteit bekende de CEO dat ze veel positieve en veel “constructieve” feedback op zijn voorganger hadden gekregen. Zelfs hij moest hartelijk daarom lachen.
Maar ze lijken te hebben geluisterd. Star Wars: Battlefront 2 kent veel verbeteringen. Drie keer zoveel content, een single player campagne en als we de mensen die al hebben gespeeld mogen geloven, ook betere besturing en een diepgaand klassensysteem. En opmerkelijk: alle uitbreidingen zijn gratis.
Zit er een addertje onder het gras? Het enige waar we over te twijfelen is de grafische kwaliteit. Die was op de presentatie door een ringetje te halen, zo strak en prachtig zag het er uit, maar we vermoeden dat de spelers op een ultra pc hebben gespeeld.
Star Wars: Battlefront 2 redde daarmee de presentatie voor EA, wat waarschijnlijk ook de bedoeling was. De uitgever toonde niets slechts, maar de eerste 75% procent was niets hemelbestormend en alle PR praat was hemeltergend. A Way Out was het tweede meest interessante uit de conferentie. Ongetwijfeld zal EA tevreden zijn, wij hopen op meer spektakel.