Gaming17.06.2015

E3 2015 persconferentie: Square Enix


Goede games maken nog geen goede presentatie

Square Enix deed me herinneren aan de tijden dat Nintendo hun persconferenties live deed. Slecht nagesynchroniseerde Japanners met een langdradig verhaal. En als ze zelf wel Engels spreken zijn ze niet te verstaan. Gelukkig maakten de getoonde games veel goed.

Ze begonnen explosief met Just Cause 3 die op 1 december dit jaar uitkomt. Verder was het alles wat je van Just Cause mag verwachten: chaos scheppen in een enorme open wereld met je grijphaak die werkelijk aan alles vastklikt.

Meteen na al die explosies vond Square Enix het wel tijd voor een rustmomentje. Onder het genot van piano muziek en prachtige beelden kon je even helemaal wegdromen. Tot je de woorden ‘Platinum Games’ en ‘Nier‘ op het scherm zag. Er komt een nieuwe Nier, ontwikkeld door Platinum Games. Wanneer? Niemand weet het. Hoe het speelt? Niemand die je iets kan zeggen. Het is een zeer vroege teaser, maar er zijn genoeg mensen, Patrick Smeets en mijzelf incluis, die hier erg veel zin in hebben.

We springen weer terug naar de westerse tak van Square Enix. Rise of the Tomb Raider werd nog een beetje uitgelicht met wat commentaar van de ontwikkelaars, maar dat stelde weinig voor. Als je weet dat sneeuw op haar kleding blijft plakken weet je genoeg. Interessanter is echter dat na het succes van Hitman Go op mobiele platformen er ook een soortgelijke game van deze franchise komt: Lara Croft Go. Een game die er ontzettend stijlvol uitziet, en er van uitgaande dat ze hetzelfde trucje nog eens gaan doen, ook nog eens ontzettend leuk zal zijn om te spelen.

En toen kwam de Japanse tak aan het woord. Prima games, daar niet van, maar om te zien was het tenenkrommend dan wel hilarisch. De Final Fantasy VII remake werd weer geteased. Daarna verontschuldigde ze zich voor het niet halen van 2015 als release date. Daar bedoelde ze overigens de PC Steam versie mee die naar de PS4 wordt gepoort. Het zij ze vergeven, als ze maar een fatsoenlijke remake van die andere maken.

Toen mocht de lokale trollkoning aan het woord. Ik weet niet hoe lang hij er heeft gestaan, maar het was te lang. Even leek het erop alsof hij een nieuwe Kingdom Hearts ging aankondigen. Er was luid applaus, de trailer begon – het blijkt een Kingdom Hearts voor iOs en Android te zijn – de trailer is klaar, en er worden uit goed fatsoen drie slappe klapjes gegeven.

Over een koude kermis gesproken. Wat volgde was echter des te briljanter. Alle hoop op een echt nieuwe Kingdom Hearts werd even aangewakkerd en weer uitgedoofd, om daarna alsnog Kingdom Hearts 3 aan te kondigen. Maar eerst werd ‘Roy’ nog even bedankt. Ik twijfel er alleen aan of dit een voorop gezet plan was. Onder luid applaus mocht de trollkoning nogmaals op het podium verschijnen om iets over World of Final Fantasy te vertellen. Onsuccesvol, want ik weet nog steeds niet wat het is.

Gelukkig mocht toen de westerse tak weer aan het woord, wat de presentatie flink ten goede kwam. Er is een nieuwe Hitman, die in een persistente online open wereld (zoiets in ieder geval) gespeeld wordt. Het idee is dat je een contract krijgt en die dan binnen een bepaalde tijd (waarschijnlijk bedoelde hij echte tijd) voltooid moet worden. Het resultaat staat vast en kan nooit meer veranderd worden. Echt duidelijk is het nog niet, maar ze gaan duidelijk een andere kant op met de nieuwe Hitman die een hoop nieuwe mogelijkheden biedt. De game verschijnt op 8 december, enkel digitaal.

En wat blijft er na Hitman nog over? Inderdaad, Deus Ex Mankind Divided. Wat mij betreft heeft Square Enix hier een klassieke fout gemaakt. De gameplay trailer die ze toonde zat vol schietgeweld, en dat terwijl het eigenlijk een stealth game is met actie elementen – en niet omgekeerd. Desondanks ziet de game er wel ontzettend gaaf uit. Deus Ex Mankind Divided komt begin 2016 uit.

Ergens tussendoor werd ook nog Star Ocean: Integrity & Faithlessness aangekondigd. De game komt in 2016 naar de Playstation 4 en zal volgens de beste man ‘hopelijk op 60fps draaien’ – dat je het maar weet.

En waar de persconferentie zo sterk begon, sloot deze zo slecht af. Onder het mom van One More Thing werd aangekondigd dat Square Enix een nieuwe studio heeft opgericht die zich gaat richten op de ontwikkeling van nieuwe RPGs. En de naam? Je raadt het nooit: Tokyo RPG factory. Gevolgd met twee concept tekeningen van iets wat leek op een klein dorpje dat nog altijd dapper verzet biedt tegen de bezetter. Hopelijk is dat geen metafoor voor die nieuwe studio.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

...