Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Virtual reality staat op het punt los te barsten: Morpheus, Vive, HoloLens en Oculus bewegen zich allemaal langzaam richting de winkelschappen. Zodoende vond de laatste het dan ook logisch om een eigen persconferentie te houden, vlak voor E3.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het definitieve ontwerp van de consumenten versie van de Oculus Rift is eindelijk getoond. De bril bestaat intern uit twee losse OLED schermen met verstelbare tussenafstand. Daarnaast heeft de Rift ook een eigen, gemakkelijk afneembare koptelefoon.
Het algehele design van de VR-bril wordt als erg ergonomisch omschreven. Oculus benadrukt dat het dragen van een bril geen probleem is voor het gebruiken van de Rift. Ook zou de Rift erg licht zijn en makkelijk op te zetten – als een American Football helm, zoals de Amerikanen de vergelijking graag maken. Ook opvallend: de Rift lijkt kleiner dan zijn prototypes, wat het blok-voor-je-hoofd-effect een beetje vermindert.
Naast de bril is er ook nog een externe sensor die bewegingen van je hoofd detecteert. Deze is klein en minimalistisch ontworpen en kan makkelijk naast je tv op je bureau worden geplaatst. De besturing van games wordt geregeld met een bijgeleverde draadloze Xbox One controller. Phil Spencer (Xbox baas bij Microsoft) kwam ook nog even langs om te vertellen dat Xbox One games naar de Rift kunnen worden gestreamd – in een virtuele bioscoopomgeving. De games zelf blijven gewoon plat.
Gelukkig lijkt Oculus zich goed te realiseren dat ze er met een bril alleen er nog lang niet zijn. Enkele speciaal voor VR ontworpen games werden getoond. Eve Valkyrie is een multiplayer dogfighter in de ruimte van de makers van de populaire Space MMO Eve Online. Deze game ziet er op een gewoon scherm al gaaf uit, dus kun je nagaan wat dat in VR moet worden.
Daarnaast werden ook nog Chronos, een RPG van een aantal ex-Vigil Games medewerkers die eerder Darksiders maakten, en Edge of Nowhere, een third person adventure game van Insomniac getoond. Op E3 zien nog zeker vier andere games het licht.
Naast deze games heeft Oculus ook een samenwerkingsverband met veel ontwikkelaars opgezet én heeft het bedrijf 10 miljoen dollar aan de kant gezet om de ontwikkeling van VR-games te stimuleren. De populaire game engines Unity en Unreal Engine krijgen ook native support voor de Rift.
De Rift krijgt ook zijn eigen besturingssysteem met daarin een dashboard zoals ook consoles hebben. Hier zit verder weinig verrassends in: vriendenlijst, games-bibliotheek, winkel – het gebruikelijke. In de winkel kun je ook een demo van games voor je ze koopt krijgen. Het gaat hier dan om een echte VR-demo, dus geen saaie screenshots of trailers. Een goede toevoeging, want een VR-game moet je beleven in plaats van zien.
Het bedrijf sloot af in een ‘one more thing’ stijl. Hier toonde Oculus ook te werken aan een andere manier om games te besturen. Oculus Touch zijn twee controllers (een per hand) met daarop een stick en een paar knoppen. Daaromheen zit een ring die de bewegingen van de handen doet detecteren. Hiermee hoopt het bedrijf interactie met VR-omgevingen echter aan te laten voelen.
That’s it. Geen prijs, geen exacte releasedatum buiten het al bekende Q1 2016, wat een redelijke domper is voor veel mensen die al met de creditcard in de hand klaarstonden om er eentje te gaan pre-orderen. Desondanks kunnen we er zeker van zijn dat virtual reality eraan komt en dat er ook iets te spelen is. Komende week zal er tijdens de E3 ongetwijfeld nog wel wat meer worden aangekondigd rondom VR.