Dragonball gaat ondertussen al zo lang mee dat velen het wel konden dromen. Je kunt een verhaal maar zo vaak uitmelken en de onderlinge strijd tussen de characters ook niet eeuwig laten duren. Dragonball Xenoverse probeert de serie nieuw leven in te blazen door het anders aan te pakken. De game pretendeert nieuwe verhaallijnen te introduceren, mede door de introductie van een eigen customizable character in het Dragonball universum, maar geeft ook de geruststelling dat we nog altijd zullen mogen genieten van epische gevechten met Frieza en Cell.
Zoals gezegd mag je in
Dragonball Xenoverse met een eigen character aan de slag. De opties zijn niet zo diepgaand als bij sommige RPG’s met character builders, maar voor fans van de serie valt er genoeg te kiezen. Denk aan ras, kledingstijl, kapsel (ja, je kunt de iconische kapsels kiezen), enzovoort. Op deze manier kun je jouw character zo tweaken dat het de held wordt die je altijd al in de serie had willen zien.
Denk alleen niet dat jouw character ook echt de held van de game zal zijn, het enige wat je doet is de tijdlijn repareren, maar je kunt voldoende bijdragen aan het verhaal en de gevechten zonder dat het een te grote impact heeft op de bestaande verhaallijn. Zo behoudt de game zijn authentieke Dragonball-feel, maar kun je het toch enigszins personaliseren. Leuk is ook dat je jouw eigen character zowel off- als online kunt gebruiken.
Als je eenmaal tevreden bent met je character word je in de speelwereld welkom geheten door
Trunks, die je direct inlijft als lid van de Time Patrol. Dit is een team dat naar diverse tijdlijnen kan reizen om zo ” foutjes” in de tijdlijn te herstellen die anders een te grote impact op de historie zouden hebben. De personen die deze tijdsverstoringen veroorzaken kunnen de uitkomsten van gevechten veranderen om zo een toekomst te maken die hen voordelig uitkomt. Het is jou taak om deze te lijf te gaan en te zorgen dat de originele gebeurtenissen worden hersteld.
Het is dan ook wel handig voor het speelplezier als je enigszins bekend bent met de gebeurtenissen uit
Dragonball Z. Als je de serie nooit gevolgd hebt, en je dit nu toch gaat spelen, zul je toch serieus een paar keer achter je oren krabben over wat er allemaal gebeurd en wat de connecties tussen sommige personages en gebeurtenissen zijn. Ik had dit zelf namelijk ook, maar gelukkig heb ik vrienden die meekeken en mij een spoedcursus Dragonball hebben gegeven. Wat verderop in de game worden ook nog zat nieuwe karakters geïntroduceerd en is de instap qua kennis al wat toegankelijker.
Hoewel ik het best een leuke game vond, deden de gevechten me uiteindelijk toch niet heel veel. De mechanieken werken helemaal naar behoren en het voelt redelijk simpel aan om in te komen qua besturing, maar op de een of andere manier voelde het aan als een gimmick. Er zit een hoop spektakel bij en special moves die, zoals in de serie, zwaar over de top in beeld worden gebracht, maar het werd in mijn beleving snel saai. De eerste paar keer dat je je tegenstander de andere kant op laat vliegen door een dikke combo die eindigt met een special move zit je nog geboeid te kijken, maar de meeste gevechten gingen na verloop van tijd op een soort auto-pilot modus bij mij en het wist me gewoon niet te boeien. Net als of er geen spanning bij zit of onvoldoende uitdaging. Misschien hebben ze het wel TE simpel en toegankelijk gemaakt.
Wat wel nog voor een leuke afwisseling zorgde was de manier waarop de gevechten plaatsvonden. Dit gebeurt namelijk in redelijke grote ruimtes waarin je kunt vliegen, rennen of soms zelfs onderwater kunt vechten. Dat ook een deel van de omgeving kapot kan gaan is een bonus. Verder doet naast de bekende
Ki meter nu ook de staminameter zijn intrede en deze gebruik je om diverse super-attacks uit te kunnen voeren, zoals de Kaio-ken of een Meteor Strike.
De actie laat dus helaas al snel te wensen over. Wat wel weer leuk was is de goede manier van leveling. Hier is ook weer voldoende aandacht aan besteed en met elk level dat je stijgt, kun je punten verdelen over krachten en kun je speciale technieken om je character sterker te maken. Gaandeweg speel je ook nog nieuwe kleding/bepantsering vrij om je uiterlijk te veranderen en je beter te wapenen tegen de zwaardere tegenstanders. En geloof me dat je echt wel door zult moeten levelen om tegen de grote strijders zoals Cell een kans te willen maken.
Om buiten de main story nog extra XP te vergaren kun je nog extra (offline en online) missies spelen. Je kunt dit spelen met je maten, maar je kunt ook gebruik maken van standaard CPU spelers of zelfs wat betere NPC characters inhuren met ingame geld. Verwacht echter niet teveel van deze NPC’s, want ze zullen natuurlijk nooit het spelen met echte vrienden / tegenstanders vervangen.
Ook is er nog de lokale multiplayer en de online arena, maar dit was voor mij eerlijk gezegd
bijzaak. Het is leuk dat het erin zit, maar de gevechten in de main story geven je echt het idee onderdeel te zijn van een groter geheel en dat geeft waarde aan de gevechten. Het versus deel heeft dit totaal niet en het voelt aan als een platte toevoeging zonder veel nut. Leuk om af en toe eens krachten te meten met je vrienden of tegen online tegenstanders, maar geen absolute meerwaarde.
Al met al moet gezegd worden dat dit wel één van de betere
Dragonball titels is van de afgelopen jaren. Het is verfrissend gebracht en geeft je net een andere kijk op de bekende verhalen. Het levelsysteem en hoe je jouw eigen character kan ontwikkelen steekt goed in elkaar en het enige minpuntje is wat mij betreft dat de gevechten wat saai worden. Dit is wel een game die goed zal vallen bij de fans en wat minder bij gamers die niets van Dragonball af weten. Als je weet wat Kamehameha betekent zit je wel goed.