Wat is toch het geheim van Candy Crush? Het razend populaire spel verscheen in 2012 op de markt en wordt dagelijks nog steeds door miljoenen mensen wereldwijd gespeeld. In de afgelopen jaren zijn er ontelbaar veel nieuwe games gelanceerd, maar Candy Crash heeft ‘iets’. In ieder geval is dat ‘iets’ verslavend voor liefhebbers. Er zijn veel spelers die nog dagelijks bezig zijn met Candy Crush. Net na de lancering leek het of iedereen verslaafd was aan dit simpele spel. Zoals het met veel eenvoudige games het geval is, vervelen ze na verloop van tijd. Dat blijkt bij Candy Crush dus toch net iets anders te liggen. In The Wall Street Journal lezen we dat alleen al in 2020 een omzet van zo’n 1 miljard dollar wordt verwacht aan in-app aankopen.
Mobiele games waren in 2012 nog iets nieuws. Candy Crush kon toen dus al snel rekenen op een trouwe schare aan spelers. We hadden de keuze uit maar een paar echt verslavend leuke spelletjes zoals Wordfeud, Angry Birds en dus Candy Crush. Nog een reden dat het spel destijds zo goed scoorde trouwens, want de concurrentie was gewoon veel kleiner. Candy Crush Saga is ontwikkeld door het Europese King Digital Entertainment, dat door Activision Blizzard werd gekocht in 2016. Humam Sakhini werd vorig jaar Vice President van King en weet precies waarom het spel nog steeds zo goed scoort.
Candy Crush brengt ongeveer 45 nieuwe niveaus per week uit. Inmiddels zijn er meer dan 7800. Iedereen die het spel weleens heeft gespeeld weet hoe je erop gebrand bent om het volgende niveau te bereiken. Als het je niet lukt om verder te komen in het spel en je raakt gefrustreerd, dan kun je als speler een klein bedrag betalen om toch snel verder te gaan. Anders moet je wachten tot je nieuwe levens hebt. Overigens hebben de meeste spelers nooit iets betaald. King verdient ook goed aan advertentie-inkomsten, die op een slimme manier zijn geïntegreerd in het spel. Als je een niveau niet haalt kun je een item ‘verdienen’ door bijvoorbeeld een advertentie te bekijken. Slimme strategie, want ook de speler profiteert hiervan.
Candy Crush kent een ware fanbase en die vormen een hechte community. Op een speciaal forum worden tienduizenden reacties per maand geplaatst en de mensen achter het spel lezen deze allemaal. Feedback is heel waardevol voor de makers en wordt gebruikt om het spel te verbeteren. Voordat de coronacrisis uitbrak werden geregeld spelers voor evenementen uitgenodigd op kantoren over de hele wereld. Daar konden zij direct feedback geven aan ontwikkelaars. Het is wel duidelijk dat Candy Crush zijn spelers dus heel serieus neemt.
Wat dit jaar in het voordeel van Candy Crush Saga werkt, is de coronacrisis. We zitten massaal thuis en hebben niet altijd zin om in onze vrije tijd te Netflixen. Dus pakken we die oude hobby weer eens op, Candy Crush spelen. Het spel blijft bovendien leuk, want de niveaus worden lastiger naarmate je verder komt. Misschien toch maar weer eens (opnieuw) beginnen dit najaar?