Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Er is al meer dan genoeg gezegd over het nieuwe ‘meesterwerk’ van David Cage en zijn studio Quantix Dream. Sinds de studio ooit furore maakte met Fahrenheit en daarna Heavy Rain was duidelijk wat deze studio deed: verhalen vertellen met zo veel mogelijk graphics en met zo veel mogelijk verschillende afsplitsingen zodat je als speler een zo goed als unieke ervaring zou krijgen. Die unieke ervaring bleek een beetje tegen te vallen, want hoewel Quantic Dream games uitblinken in het opzij zetten van hoofdpersonen volgt het verhaal toch altijd een harde lijn waar niet echt van af te wijken is.
Dat is niet anders met Detroit: Become Human. Het draait allemaal om androïdes en wat het betekent om te leven. In de tijd waarin zich het verhaal afspeelt zijn robots niet meer van mensen te onderscheiden zonder een scan, maar zijn ze nog steeds gedegradeerd tot slaafjes. Je kunt er een leasen of kopen en dan doet het ‘ding’ alles wat je wil. Als je ooit een sci-fi film hebt gezien weet je dat dit mis moet gaan en dat gebeurt ook.
Deviant
De Androids beginnen langzaam maar zeker gedrag te vertonen dat niet strookt met hun programmering en lijken gevoel te ontwikkelen. Die worden ‘deviants’ genoemd en al snel escaleert het tussen de mensheid en de deviants. Jij speelt daarbij de rol van verschillende androids die daar op één of andere manier mee worstelen. Er is Kara, de hulp in de huishouding die zich over een menselijk kind ontfermt, Connor, een android die samen moet werken met een politieagent om de deviants tegen te houden, en Markus, die een sleutelrol speelt in het verhaal nadat hij in een vluchtoord voor deviants terecht komt.
Op karakterniveau is er niks mis met de verhaallijnen van de drie. De keuzes die je maakt hebben wel degelijk invloed op wat er verder gebeurt, doordat je aan twee kanten van het conflict keuzes moet maken en de personages die je verder tegenkomt werken allemaal samen om het verhaal op één of andere manier verder te stuwen. Sommige combinaties werken beter dan andere: Hank en Connor zijn een gouden duo, maar hoewel Kara ontzettend goed is gespeeld is Alice, het kind waar ze voor zorgt, een beetje vlak. Hoe dan ook, je wil wel dat deze karakters in het verhaal blijven en dat maakt de game altijd spannend, want je hebt al snel een keuze gemaakt die fout afloopt.
Not what I signed up for
Daar zit wat mij betreft nog steeds het grootste probleem in Detroit: de keuzes. Niet dat ze geen verschil maken in wat er gebeurt – verre van – maar eerder dat de vier losse woorden waar je uit kunt kiezen soms helemaal niet aangeven wat er gebeurt als je ze kiest. Het is me een aantal keer overkomen dat ik een keuze maakte en dat de game daar hele andere dingen mee deed als ik in gedachten had, met soms desastreuze gevolgen. Het is een issue die de Quantic Dream games al een hele tijd hebben, maar omdat ik deze keer (in tegenstelling tot bij hun vorige game Beyond: Two Souls) wél geïnvesteerd was in de karakters was dat extra irritant. Ik heb het dan trouwens niet over alle keuzes die je maakt met een verrassende uitkomst: soms werd ik geconfronteerd met mijn eigen denkpatronen doordat ik voor iemand anders beslissingen aan het nemen was, die dan weer anders geïnterpreteerd werden door de karakters daaromheen.
Mechanisch is Detroit: Become Human verder meer dan in orde. De Quicktime Events, waarbij je snel moet reageren door op knoppen te drukken die in beeld getoond worden, zijn te doen en er lijkt wat meer ruimte om eens af en toe een fout te maken. Iets nieuws is het pre-constructen van scenario’s die je met de androids kunt doen. Daarin kun je verschillende acties ‘berekenen’ en uiteindelijk uitkomen bij de beste mogelijkheid met de meeste kans van slagen. Ook het schema dat na elke chapter werd getoond was prettig: zo kon ik zien hoeveel keuzes ik anders had kunnen maken en tot hoeveel andere uitkomsten dat had kunnen leiden. Je ziet niet wát er gebeurd zou zijn, alleen dat er andere mogelijkheden waren en ook hoe andere spelers van de game gekozen hadden.
Androids dreaming
Het moet gezegd worden: Detroit gaat geen originaliteitsprijs winnen. Hoewel de onderwerpen in de game meer dan actueel zijn ken je alle invalshoeken al. Wanneer is AI menselijk genoeg om een mens te kunnen zijn? Hoe afhankelijk zijn we van onze technologie? Is de mensheid ruimhartig genoeg om zelfdenkende robots een plek op aarde te gunnen? Wat moeten mensen als robots alle werk aan het doen zijn? Wat betekent het überhaupt om te leven? Allemaal vragen waar je het antwoord vermoedelijk zo van kunt opdreunen, want ze zijn al in zo goed als alle populaire media en zeker in sci-fi tientallen keren langsgekomen.
Wat dat betreft hoef je dus geen wereldschokkende verhalen te verwachten, maar doordat je een keuze hebt in dit verhaal werkt het wel. Ja, het is generiek, maar het is wel van jou. En het is zo, zo mooi. De technologie van Quantic Dream is altijd al vooruitstrevend geweest en dat is in Detroit niet anders. Alles is levensecht, elk detail is met precisie uitgewerkt en je zult meer dan ééns gewoon gaan zitten kijken naar de karakters en omgevingen omdat ze zo mooi zijn.
Mooi zijn is echter niet genoeg voor een game die het voornamelijk van de verhaalvertelling moet hebben. Het is allemaal weinig subtiel en als je dat al bij voorbaat irritant vindt moet je Detroit lekker laten liggen. Wat een game als deze interessant maakt is de keuzes die je zelf kunt maken en hoe die je eventueel aan het denken kunnen zetten. Dat daar een generiek AI-verhaal voor is gebruikt is in feite prima: The Walking Dead had nou ook niet de innovatiefste achtergrond en dat werkte ook vanwege de keuzes die je kon maken. Niet om te zeggen dat Detroit van dat kaliber is, maar als choose your own adventure is het meer dan capabel om je aan het denken te zetten.
[Afbeeldingen © Quantic Dream]
Verder lezen over Game
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming19.11.2024
Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Gaming12.11.2024
Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje
Gaming08.11.2024
Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect
Gaming06.11.2024
Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Verder lezen over PlayStation 4
Gaming04.06.2022
PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4
Gaming13.01.2022
Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel
Gaming20.11.2019
Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4
Gaming19.11.2019
MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven
Gaming03.11.2019
PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord
Gaming09.10.2019
Sony maakt release van de Playstation 5 bekend
Je Ps4 games blijven speelbaarGaming03.10.2019
Prijs van Playstation Now flink verlaagd
Het begint aantrekkelijk te wordenGaming25.09.2019
State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen
Het grootste nieuws van Playstation's livestreamVerder lezen over Review
Gaming12.11.2024
Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Gadgets30.10.2024
Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Automotive06.10.2024