Er wordt in de gamewereld al jaren gebruikgemaakt van lootboxen, maar tegelijkertijd wordt er door gamers en de overheid ook al jaren tegen geprotesteerd. Ze zijn een vorm van gokken, want je betaalt voor iets waarvan je niet precies weet wat. Het is echter een lange strijd met verschillende landen en nu is het Verenigd Koninkrijk aan de beurt.
Het parlement aldaar doet uitgebreid onderzoek naar de ‘verslavende technologieën waar mensen helemaal in opgaan’. Het parlement vindt praktijken zoals lootboxen manipulatief, onveilig en ordinair. En niet alleen loot boxes, ook esports, cyberpesten, social media en eigenlijk ons online leven in het algemeen wordt daarmee bedoeld.
Over lootboxes zegt men in het Verenigd Koninkrijk dat deze niet verkocht moeten worden aan kinderen die gamen, omdat er een element van geluk inzit. Ze menen dat in-game credits moeten worden verworven door beloningen die je krijgt door in de game te winnen. Er is bovendien geen onderzoek gedaan naar de invloed die gokken via lootboxen op kinderen heeft, waardoor de regering deze wil verbieden tot er eventueel anders is bewezen uit onderzoek.
Eén van de grote ‘aanstichters’ van het lootbox-probleem is EA, dat er vooral voor hun game Star Wars Battlefront maar ook FIFA ontzettend veel problemen van heeft gekregen. EA meent dat een lootbox inderdaad een factor van verrassing heeft, maar dat dat net zo is als Kinder Surprise-eieren. “Lootboxen zijn ethisch en een groot plezier voor mensen”.
Daar denkt het parlement anders over, want het schrijft dat het door menig gamer is benaderd dat lootboxen helemaal niet verrassend zijn en dat EA zelfs zou liegen. In FIFA schijnen sommige gamers honderden ponden uit te geven aan lootboxen, omdat je met goede spelers nu eenmaal veel beter beslagen ten ijs komt.