Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
We dachten dat 2015 een niet zo geweldig jaar zou worden, aangezien zoveel titels werden uitgesteld. Hoe verkeerd konden we het hebben; het bleek een geweldige twaalf maanden. 2016 lijkt deze echter ruimschoots te gaan overtreffen, zelfs voor ons raspessimisten. Onze verwachtingen voor 2016 zijn zelfs zo groot dat een lijst van zeven – zoals we vorig jaar deden – simpelweg niet genoeg is. Welke titels doen onze harten dan sneller kloppen? Lees snel verder.
Overwatch
Blizzard verkocht afgelopen najaar standbeelden van Tracer voor $150. We hebben het hier over een personage van een game die nog steeds in een gesloten beta zit – dus 99% van de gamers kan die niet eens spelen. De beelden zijn al maanden uitverkocht. Zo populair is Overwatch.
Geen wonder. Deze mix van First Person Shooter en MOBA oogt fris, kleurrijk en energiek. Je wisselt tijdens de matches van personage en dat zorgt voor onvoorspelbare matches en veel diepgang. Onze enige zorgen zijn (nog) het gebrek aan modes en progressie en wat het uiteindelijke business model wordt.
Street Fighter V
We weten uit ervaring dat, wanneer het op Street Fighter aankomt, Capcom het moeilijk heeft met tellen. Dus vonden we het niet heel raar dat ze eerst met 3 updates voor deel 4 kwamen voordat ze eindelijk nummer 5 aankondigden (Zie je? Zo moeilijk is het niet!)
Street Fighter V wordt in ieder geval een ambitieus project. Director Yoshinori Ono gooit (zoals bij ieder deel) de gameplay op de schop. Doel: meer casual fans trekken zonder de veteranen af te schrikken. Lastig, maar niet onmogelijk, SF man Patrick Smeets bleek in ieder geval verkocht.
Destiny 2
Normaal nemen we geen games op die niet officieel zijn aangekondigd, maar iedereen weet zeker dat dit najaar Destiny 2 uitkomt. Activision wil namelijk tien jaar lang Destiny games uitbrengen en – belangrijker – dit jaar staan er geen uitbreidingen voor het origineel gepland.
Het helpt dat The Taken King uitbreiding zo uitstekend bleek, anders hadden we deze game niet eens in de lijst opgenomen (hoe zwaar Patrick Smeets ook had gelobbyd). Nu Destiny eindelijk zijn persoonlijkheid heeft gevonden, willen we hem best een kans geven.
Persona 5
Acht jaar geleden kwam er voor het laatst een Persona RPG uit. Toegegeven, er kwamen in de tussentijd de nodige spin-offs (zoals Persona 4 Arena en – in zekere zin – Catherine) en remakes van Atlus uit. Maar die acht jaar gingen wel erg traag voorbij.
Niet getreurd. Als we de trailers mogen geloven wacht ons deze zomer een supergladde JRPG met flink wat persoonlijkheid en een hoop swagger. Bekijk de beelden maar, zelfs de menuschermen zien er fraai gestileerd uit. Geen idee alleen waar het verhaal over gaat…
Deus Ex: Mankind Divided
Hoofdpersoon Adam Jensen vroeg er dan niet om, sinds Deus Ex: Human Revolution kregen we weer het volste vertrouwen in de serie. Misschien niet zo uitgebreid als het illustere origineel, het blies wel nieuw leven in een bijna vergeten universum.
Mankind Divided belooft in ieder geval meer augmentations, wapens en geheimzinnige samenzweringen. En we kijken nu al uit naar de vele manieren van sluipen en kruipen. We hopen alleen dat de baasgevechten dit keer stukken beter zijn.
Dishonored 2
Oh ja. Kruipen en sluipen. Corvo en Daud stalen niet alleen goud en geld maar ook onze harten in Dishonored en zijn uitbreidingen. Nu keert de eerste terug van weggeweest. Dit keer heeft hij gezelschap van zijn eigen keizerin Emily Kaldwin. Doel: terugwinnen van haar rijk.
Veel informatie hebben we nog niet over Dishonored 2. Het upgradesysteem gaat op de schop, naast sluipen en moorden krijgen we ook een ‘derde manier’ om met tegenstanders om te gaan en Corvo en Emily hebben ieder hun eigen route, maar verder? Ach, het is voor ons genoeg om de messen alvast te slijpen.
Dark Souls III
Niet iedereen was blij met Dark Souls II. Het hikte teveel tegen het origineel aan, miste creativiteit en we zagen teveel meerdere eindbazen. The Crowns DLC maakte veel goed, maar aardig wat fans scoorden Dark Souls II toch lager dan zijn voorganger – ook al was het een 8,5 tegen een 9,5.
Nummer drie lijkt echter weer de nodige schwung te krijgen. De director van de eerste Dark Souls, Hidetaka Miyazaki, zit weer achter het stuur en dat hebben we tijdens GamesCom geweten. En als dat je niet overtuigt, kijk maar naar de bovenstaande video.
Uncharted 4: A Thief’s End
Nathan’s nieuwe avontuur was een van de eerste games die Sony tijdens zijn PS4 presentatie aankondigde. We zijn nu bijna drie jaar verder en eindelijk lijkt Naughty Dog een definitieve releasedatum te hebben. Eind april mogen we met Uncharted 4 aan de slag.
Het lange wachten terzijde, Uncharted 4: A Thief’s End belooft weer een ouderwetse achtbaanrit te worden. Veel innovatie verwachten we niet; Nathan Drake moet het vooral van bombast, explosies en de gebruikelijke hilariteit hebben. Is dat erg? We denken van niet, maar misschien begint de rit voor sommigen wat eentonig te worden.
No Man’s Sky
We vrezen het ergste voor de mannen van Hello Games. De hype rond No Man’s Sky ligt net zo hoog als het topje van Mount Everest. Deze zomer weten we zeker of deze game een klassieker wordt of een keiharde flop. Cijfers zijn irrelevant; gevoelsmatig is er geen middenweg.
En laten we wel wezen, Sean Murray en de zijnen doen het erom. Met deze ruimteavontuur game waarbij je meer dan een triljoen planeten zou kunnen bezoeken leggen ze de lat enorm hoog. Vooral als je bedenkt dat deze studio alleen bekend is van Joe Danger games. We hopen het beste voor ze.
XCOM 2
Een van de grootste verrassingen van 2012: XCOM: Enemy Unknown krijgt niet zo verrassend een vervolg. De game liet zien dat er nog leven zat in turnbased tactische games en had aardig wat invloed in andere games (zoals Age of Wonders III). Dus ja, dan komt er een deel twee.
Helaas blijken we de vorige oorlog te hebben verloren en is onze Aarde nu een vazalstaat voor de grijze mannetjes. Goed nieuws: de commandant blijkt nog te leven en om een of andere reden te zijn ingevroren. Tijd voor een wereldwijde revolutie dus.
Homefront: The Revolution
Nu we het tóch over revoluties hebben: waarom staat Homefront in deze lijst? Was dat niet die middelmatige Call of Duty / Battlefront kloon? Waarvan het nieuwe deel van de ene naar de andere uitgever werd geschopt en dus in het vagevuur van ontwikkeling zit?
Klopt, en normaal zouden we zo’n titel bij voorbaat al afschrijven. Toen kwamen we er op GamesCom achter dat het om een grimmige, pittige en (mogen we het zeggen?) Half-life achtige sandbox shooter ging. Misschien daarom de verborgen hit van het jaar.
Mirror’s Edge: Catalyst
Een beetje vreemd deze. Er is maar één deel verschenen en nu al krijgt deze serie een reboot. Of juist niet? Producer Sara Jansson zegt dat het een prequel noch een herziening is. Een vervolg dan? Daar lijkt het uit de trailers ook weer niet op. Vrij verwarrend allemaal.
En irrelevant. Ons boeit vooral wat DICE niet doet. Dit keer geen vuurwapens of lineaire velden in Mirror’s Edge. Faith doet alles met de blote hand en beschoende voet. Ze rent, klimt en klautert door een open wereld en slaat of manoeuvreert zich langs haar vijanden. Zoals het hoort. Wij kunnen niet wachten.
The Legend of Zelda
Misschien wel de grootste Dark Horse van de lijst. Deze zou afgelopen kerst verschijnen, maar toen besloten de makers de game om onbekende redenen uit te stellen. Reggie Fils-Aime, CEO van Nintendo Amerika meldde dat titel in 2016 uitkomt. Gezien de reputatie van de uitgever om iedere aankondiging binnen anderhalf jaar te realiseren, neigen we het te geloven – hoewel een één Cowboy een krat bier op 2017 zet.
Producer Eiji Anouma wil in ieder geval met deze Zelda (waarvan we zelfs de titel niet weten) de serie een nieuwe kant op gaan. Welke richting dat is, daar kunnen we enkel over gissen. Een vermoeden durven we wél uit te spreken: deze game gaat op zowel de Wii U als op NX verschijnen, wat de nieuwe console ook mag zijn.