29.07.2014
Gaming

​De gamer ziet het licht

By: Redactie Dutchcowboys

BlogGaming

Iedereen die de jaren ’70 van de vorige eeuw bewust heeft meegemaakt kent het nog wel: tafeltennissen op de televisie. Dan heb ik het niet over Bettine Vriesekoop in Studio Sport, nee, zélf tafeltennissen. Pong heette het, oorspronkelijk een arcadespel van Atari, maar vanaf 1975 ook op je eigen televisie te spelen als je er een speciaal kastje op aansloot én als je vader niet naar Studio Sport wilde kijken. Je kon maar één ding en dat was je batje – een verticale streep – op en neer bewegen, zodat je de vierkante tafeltennisbal kon onderscheppen. Dat was alles, en het was gewéldig.

Sindsdien is er veel gebeurd in de wereld van video- en computergames. Platformen kwamen en verdwenen weer. De pc deed zijn intrede en kon steeds meer, groeit nog altijd in kracht. Eerst moest je nog de duurste desktop hebben om zware games aan te kunnen, inmiddels voldoet een gemiddelde laptop prima. Draagbare spelcomputers zoals de Game Boy uit 1989, de DS en de PSP passen gewoon in je jaszak. En je smartphone kan ook alles.

De tijd schrijdt voort, technologie wordt steeds kleiner, maar tegelijkertijd steeds groter. Het televisietoestel is altijd een belangrijk medium gebleven om spelletjes op te spelen. Toonaangevende consoles zoals Xbox, Playstation en Wii sluit je allemaal aan op de televisie. Ook de computer is door middel van één enkele HDMI-kabel in een handomdraai met het megascherm in de huiskamer te verbinden en steeds meer televisies zijn zélf een computer: de opkomst van de smart tv.

Ja, de gamer van vandaag is verwend. Het op en neer laten gaan van een lichtgevend streepje om een bliepend balletje naar het lichtgevende streepje van de tegenstander te slaan was veertig jaar geleden ronduit opwindend, maar nu – naast nostalgisch en charmant – niet meer dan slaapverwekkend. Hoe houden we de gamer op het puntje van zijn loungebank? Niet meer met een lichtgevend streepje, maar nog steeds met… licht.

Stel je voor: alles wat je op je scherm ziet spat er letterlijk vanaf, stroomt over op de wand áchter je tv, in dezelfde kleuren en met dezelfde snelheid. Je toestel báádt in een warme poel van licht, lijkt te zweven, trekt je naar binnen en dompelt je onder in de actie. De ultieme game-ervaring. Het kán als je een smart tv hebt die is uitgerust met Ambilight.

Die snelheid was nog wel een dingetje. De achtergrondverlichtingstechnologie is met name ontwikkeld om de beleving van films intenser te maken. Ambilight analyseert als het ware de inkomende televisiesignalen en vertaalt dit naar een warme lichtgloed die naadloos aansluit bij wat het scherm laat zien, maar om de razendsnelle beelden van actiegames zoals Call of Duty Advanced Warfare of Grand Theft Auto V bij te kunnen benen was nog een stapje extra nodig.

Dat stapje heet Ambilight Gaming Mode. Met dit toegevoegde stukje technologie is de dynamiek van Ambilight dusdanig verbeterd dat zelfs de snelste bewegingen kleurrijk navolging vinden op de muur, waardoor gamen op je televisie meeslepender wordt dan ooit tevoren en tegelijkertijd je ogen meer rust geeft.

Het bonte universum dat, ik noem maar iemand, Super Mario betreedt wordt niet langer begrensd door de grootte van je tv-scherm, maar dijt uit tot ver voorbij de randen. Het lijkt zo echt dat je bang bent dat de kleuren zich uiteindelijk aan het behang of het stucwerk zullen hechten. Uitslaande vlammen doen je naar de brandblusser grijpen en als er iets explodeert in je first person shooter ben je geneigd het spel te pauzeren om achter de televisie te kijken of er geen gat in de muur is geslagen.

Maar daar waar de eendimensionale tafeltennisbatjes nog wel eens onomkeerbaar in het televisiescherm wilden branden – waardoor ze tot grote ergernis van vader ook tijdens Studio Sport nog zichtbaar waren – zit er nu geen gapend gat in de muur en de kleuren hebben weliswaar een onuitwisbare indruk achtergelaten, maar van onuitwisbare fysieke sporen is geen sprake. Als je het zo bekijkt is gamen op de televisie niet alleen gevaarlijker geworden, maar ook veiliger…

Deze blogpost is geschreven door Ronald Zijlstra, marketingmanager voor Nederland bij TP Vision, een in tv gespecialiseerde speler in de wereld van visueel digitaal entertainment.

Share this post