Gaming09.10.2014

Crown of the Ivory King geeft stof tot nadenken


Had Dark Souls 2 niet veel beter kunnen zijn?

From Software blijft indruk maken met hun Lost Crowns uitbreidingen. Na de uitstekende Crown of the Sunken King en Crown of the Old Iron King komt de developer met een zeer solide en creatieve Crown of the Ivory King. We vragen ons nu alleen af waarom Dark Souls 2 niet zo goed was. 

Wie onze podcasts regelmatig luistert weet dat we er niet over uitgesproken raken. Dark Souls zit onderhand in ons DNA verweven, dus geen kwaad woord over het tweede deel. Het klopt, we vinden hem wat minder dan het origineel, maar dan spreken we over een 8,5 / 9.0 tegenover een 9,5.

En toch. De drie uitbreidingen laten het origineel verbleken. Iedere wereld zit vol met verborgen items, kortere wegen, onaangename verrassingen en veel meer interactiviteit. Het lijkt wel alsof From Software expres hun beste werk voor het laatst heeft bewaard.

Alleen de eerste uitbreiding al ging verder dan de developer met Dark Souls 2 durfde te gaan. De Sanctum City bracht ons een uitgebreide stad waarin we platformen konden activeren om de wereld en zijn inwoners te manipuleren. Alles was met elkaar verbonden. Na uren ploeteren en vallen stonden we – tot onze verrassing – ineens weer aan het begin. Old School Souls.

Dat waren niet de enige suprises. De vijanden bleken veel zwaarder dan in het origineel. De ondode soldaten waren al supersterk, de ridders een regelrechte nachtmerrie. Deze spoken kon je pas raken als je hun standbeeld had vernietigd. Vaak moest je rennen voor je leven. En dan moest je nog tegen Elana en een enorm sterke draak.

Crown of the Old Iron King
Crown of the Old Iron King

Crown of the Ivory King ging nog veel verder. Daarin moest je de zogenaamde Ashen Idols vernietigen om verder te komen. Deze beïnvloeden echter vaak de omgeving om je heen – zoals een oersterke reus die lava lekt continu te helen of een curse-effect over een hele sectie te brengen.

Nog indrukwekkender kunnen we Brune Tower noemen. Hele vloeren stonden op instorten. In iedere hoek was wel een geheim, vijand of item verstopt. En dan moest je nog de liften van de toren activeren, wat weer een heel nieuw scala aan gangen en kamers openden.

En de interactie ging nog veel verder. Zombies die exploderende vaten tilden waarmee je vijanden kon opblazen. Vlammenwerpers die je naar de andere kant van de gang kon slaan (en de tegenstanders in de hens kon steken). Dat werkte vaak in je voor- maar ook wel eens in je nadeel.

Je had het allemaal nodig, want de ingezetenen waren geen makkie. Het hoogtepunt / dieptepunt van de game was de magistrale Fume Knight die je met één houw een groot deel van je levensbalk afhaalde – en dan werd hij ook door vier Ashen Idols geheeld.

Ook de Crown of the Ivory King bevat veel creativiteit. In het ingesneeuwde Eleum Loyce banen we een weg door golems op zoek naar een voorwerp dat een brute baas weer zichtbaar maakt. Intussen zien we overal ingesneeuwde kisten en plekken waar we door het ijs niet kunnen komen.

dark-souls-ii-crown-of-the-ivory-king-1412612679
dark-souls-ii-crown-of-the-ivory-king-1412612679

Die verdwijnen pas als we een bepaald evenement hebben getriggerd, Dat opent niet alleen nieuwe paden. Door het verdwijnen van het ijs en de sneeuw verschijnen er ook nieuwe tegenstanders en suprises op de al bekende weg – en die maken ons flink het leven zuur.

Je moet echter de hulp in roepen van de plaatselijke ridders, wil je de laatste baas van Dark Souls verslaan. De ontberingen zijn het echter meer dan waard want het leidt je naar de mooiste panorama’s van de hele game.

Het geeft te denken over Drangleic. Alleen de Lost Bastille gaf langzaam al haar geheimen prijs, door de andere werelden liep je te snel heen. De vijanden waren teveel een afgeleide van de eerste Dark Souls. Er was wat interactiviteit (zoals de fakkels), alleen lang niet zo veel als bij de Crowns.

Misschien dat Dark Souls 2 teveel de last van de eerdere Souls games met zich mee droeg. Het wilde teveel op zijn voorgangers blijven lijken. Verhaalsgewijs was dat logisch, qua besturing ging de game erop vooruit, maar vooral op het gebied van creativiteit én beleving schoot het wat tekort.

Dat maakt het geen slechte game, we willen wel tien van dit soort Dark Souls-klonen. Je merkt alleen dat de makers toch wat voorzichtig met het nalatenschap van Hidetaki Miyazaki (nu bezig met Bloodborne) is omgegaan. Pas in de DLC werpt het duo Shibuya-Tanimura het schroom van zich af en toont het de creativiteit die we in deel 2 toch een beetje miste.

Crown of the Ivory King is een meer dan waardige afsluiter van Dark Souls 2. De creativiteit en originaliteit bruist van het laatste melancholische deel. Het doet ons alleen afvragen of de game zelf daar niet ietsje meer van had mogen hebben.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers