Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Candy Crush is al zo lang een populaire game dat je bijna zou vergeten dat ‘ie nog bestaat. De meeste mensen zijn inmiddels al lang met andere games op hun mobiel bezig, maar er zijn – zo blijkt uit de cijfers van huidige eigenaar Activision-Blizzard – nog steeds 285 miljoen mensen die het spel maandelijks spelen. Of ja, ze hebben 285 miljoen maandelijkse gebruikers totaal. Daar zit dus ook nog iets bij van hun andere mobiele games, maar het leeuwendeel zal toch voor Candy Crush zijn.
King, de maker van Candy Crush, blijft het heel goed doen in de mobiele gameswereld. Reden daarvoor is dat ze heel goed op hun advertising business letten: de advertenties die in de Candy Crush games zitten worden volgens Activision extreem goed bekeken en herinnerd door de spelers, waardoor de waarde van adverteren binnen die game omhoog gaat en er dus meer verdiend kan worden. De kwaliteit van het spel, daar wordt bij cijfers natuurlijk niet over gepraat, maar als je zo veel spelers zo lang kunt vasthouden is het psychologisch in elk geval goed onderbouwd.
De rest van de cijfers
Activision-Blizzard staat natuurlijker meer bekend om Call of Duty en World of Warcraft dan de King-games, maar de omzet bij King was meer dan een half miljard (met 190 miljoen winst) dollar, terwijl het bij Activision zelf ‘maar’ 312 miljoen dollar (met 92 miljoen winst) werd gedraaid. Eerlijk is eerlijk: die moesten het ook allemaal binnenhalen met maar een heel klein aantal games, voornamelijk Call of Duty: WWII en het geflopte Destiny 2. Dan valt het nog mee, eigenlijk.
Blizzard doet het iets beter: die haalden 480 miljoen dollar op met games als Hearthstone, Overwatch, en natuurlijk WoW, maar maakten daar dan wel maar een schamele 122 miljoen dollar winst op. Alles bij elkaar is het echter nog steeds goed nieuws: het bedrijf maakte een half miljard winst, wat toch een stukje meer is dan de 426 die ze vorig jaar maakten. We kunnen dus in de komende jaren nog meer vervolgen op hun succesvolle series verwachten.
[Afbeeldingen © King]
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023
Microsoft: ‘Er komt dit jaar een PlayStation 5 Slim’
Verder lezen over Game
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Verder lezen over Mobiele telefoon
Mobile19.02.2024
Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman
Gaming18.01.2024
Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Mobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantMobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Gaming22.03.2023
Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben
Mobile27.02.2023
Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus
Lifestyle21.02.2023