Gaming09.05.2016

Battlefield scoort punt op Call of Duty


Battlefield 1 krijgt meer waardering dan Infinite Warfare

Zijn gamers eindelijk een beetje Call of Duty moe? Of kijken ze gewoon uit naar een nieuwe Battlefield? Wie het weet mag het zeggen, maar iedereen lijkt meer gehypet voor de game van DICE dan die van Infinity Ward.

Battlefield kwam de afgelopen jaren niet eens in de buurt van de successen van Call of Duty. Terwijl de laatste drie titels van COD minimaal 21 miljoen verkochte exemplaren haalde, mocht Battlefield blij zijn dat het nog boven de 15 kwam. Vooral Hardline deed het met vier miljoen stuks dramatisch.

Dus toen de geruchten opdoemden dat beide titels dit jaar weer head-to-head gingen hadden we niet veel hoop voor DICE. Vooral niet toen we hoorden dat Battlefield 1 in een alternatieve setting van de WO I afspeelde. Zo snel willen casual spelers toch niet doodgaan?

Hoe verkeerd konden we het hebben. De officiële trailer van Battlefield is al een kleine 20 miljoen keer bekeken, kent ruim 1 miljoen likes en 19.000 dislikes. Call of Duty: Inifinite Warfare mag het doen met maar 14 miljoen views, 265.000 likes en een fikse 1,2 miljoen dislikes.

Infinite Warfare zit daarmee in de top tien van meest gehate Youtube video’s. Alleen video’s van Justin Bieber, Rebecca Black en Miley Cyrus moet de trailer voor zich dulden – en hij staat pas een week online.

Activision CEO, Eric Hirshberg maakt zich geen zorgen. ,,Gamers zijn zeer gepassioneerd en weinig franchises roepen zoveel emotie op als Call of Duty”, gaf hij als non-antwoord. Vervolgens wees hij er wel op dat Black Ops II ook lauwe reacties gaf, en die eindigde weer als de best verkopende game uit de serie.

Toch. Niet iedereen was blij met het nieuws dat de Remaster van de eerste Modern Warfare bij Inifinite Warfare zit inbegrepen. Ook gruwden mensen van het feit dat IW een ruimte-shooter met schijnbaar RPG elementen wordt. En dan moeten we het nog over die foeilelijke cover van David Bowie’s Major Tom – nota bene vier maanden na zijn dood – hebben.

Dan Battlefield 1. Klopt, het is een Eerste Wereldoorlog setting, maar het aantal First Person Shooters uit die periode zijn op een hand te tellen, Verdun bleek een hele goede. Verder beloven de beelden geen statische oorlogsvoering – en Verdun makers Blackmill Games en M2H bewezen dat dat niet erg hoeft te zijn.

Maar belangrijker, dit keer zien we eens geen ruimtemariniers, hedendaagse commando’s, F-16 piloten of weer dezelfde tanks. DICE belooft zeppelins, vliegtuigen, treinen, schepen, paarden, chemische oorlogsvoering en gasmaskers. Blijkbaar had de gemeenschap daar behoefte aan. Dus daarom 1-0 voor Battlefield.

Er blijven wel twee hele vervelende vragen hangen. Houden de Battlefield servers het dit keer wél? En dan bedoelen we niet alleen vlak na de lancering, maar ook de maanden erna? En biedt de game dit keer wel genoeg vertier zodat we niet eerst de voorlaatste Battlefield (met alle DLC) hoeven te kopen?

Dit najaar gaan we het weten als Battlefield 1 en Call of Duty: Infinite Warfare op respectievelijk 21 oktober en 4 november in de winkels liggen. DICE won in ieder geval de eerste slag, maar het is afwachten hoe de oorlog verloopt.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

...