Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Weinig developers hebben een drukker schema dan Telltale Games. Dit jaar alleen al komen er drie games in delen uit – en naar verwachting zitten er nog drie op de planner. We vragen ons al jaren af of dit niet ten koste van de games gaat, want de formule loopt steeds meer op zijn achterste benen.
Deze maand verscheen Batman: The Telltale Series, de nieuwste aanwinst in de Telltale Games collectie. De formule blijft hetzelfde. Gameplay is ondergeschikt aan de verhaallijn: af en toe krijg je QTE’s en simpele puzzels, maar 90% van de tijd spendeer je aan twijfelen over het juiste antwoord.
Met de verhaalvertelling is nog steeds weinig mis. De titel heet weliswaar Batman: The Telltale Series, maar het blijkt vooral een Bruce Wayne verhaal. Goede keuze. Na de Arkham serie smachtten we naar iets anders dan de vleermuisman, en Wayne verhalen werken in de comics vaak erg goed.
En de invalshoek klinkt erg interessant. Bruce Wayne kampt met een onplezierig familiegeheim, de maffia die zich met zijn zaken bemoeit, een vriend die burgemeester wil worden en een andere vriend die onverwacht terugkeert. Oh, en Batman moet criminelen neerbeuken.
Allemaal elementen die tot een hele boeiende verhaallijn kunnen leiden. Zoals altijd bij een Telltale titel duurt het echter voordat alles goed op gang komt. Gelukkig kent de game wel een aantal boeiende scènes (de Selina Kyle met name) om de paar uur boeiend te houden.
We mogen we ook even ‘The Worlds Greatest Detective’ spelen – Batmans bijnaam voor de leken. Helaas betekent dit voornamelijk punt A met punt B / C / D verbinden waarna Batman zijn conclusies trekt. Hier had zeker meer ingezeten, vooral in een tragere game als deze.
Niet dat er niet geknokt wordt. Door middel van het bekende Quick Time Event systeem slaat, schopt en grijpt Batman de nodige slechteriken. Hierbij verwijst Telltale graag naar Rocksteady; veel QTE’s lijken op de input van de Arkham serie.
Jammer genoeg komen de vechtpartijen niet lekker over. Het probleem ligt hem in de houterige animaties, die sinds de vorige generatie niet zijn veranderd. Dit gaat naar verloop van tijd zelfs erg irriteren, vooral als je deze vergelijkt met die van Kings Quest of zelfs een Life is Strange.
Batman blijft een solide Telltale game met de gebruikelijke formule. Daar zou niets mis mee zijn, behalve dat we deze onder andere nu wel kennen. Het verhaal boeit zeker, maar lang niet zoveel als Tales from the Borderlands en de animaties beginnen nu echt te irriteren.
2016 en 2017 brengen ons echter (naast Batman) Minecraft, The Walking Dead: Michonne (af), The Walking Dead: Season 3, Game of Thrones: Season Two en een onbekende Marvel titel. Innovatie zit er daarom voorlopig niet in, en dat kan Telltale op de lange termijn flink gaan kosten.