Twee updates zijn al verschenen, maar Ubisoft blijkt nog niet tevreden. De developer komt met een nog grotere patch om de meest voorkomende bugs uit Assassin’s Creed: Unity te krijgen. De makers zeggen echter nog steeds met de frame rate te worstelen. Blijft de vraag: waarom kon dit gebeuren?
Patch nummer 2 moet onder meer camera- en andere animatieproblemen oplossen, meer hooiwagens voor lastige sluipstukken leveren en diverse crashes en verbindingsproblemen fiksen. Deze patch ging gisteravond live op Xbox One. De PS4 en PC gingen de console al voor.
Niet alles wordt hiermee uit de wereld geholpen, geven de makers toe. Patch nummer 3 draait vooral om zoveel mogelijk bugs te repareren, oftewel alles wat snel kan worden gerepareerd gaat eerst. Wanneer deze reparatie uitkomt is onbekend. Beiden updates zullen de game in ieder geval ‘drastisch verbeteren”, zegt Ubisoft.
Dat geldt nog niet voor de frame rate. De standaard snelheid van 30 frames per seconde wordt regelmatig niet gehaald. Vooral bij secties vol achtergrondkarakters hapert de game flink. De developer onderzoekt de ‘bug’, maar het ziet ernaar uit dat de developer het aantal NPC’s wat de game aan kan heeft overschat.
Maar waarom is deze game ondanks zoveel problemen toch gelanceerd? Watch Dogs werd vorig jaar weken voor release uitgesteld en verscheen pas in mei 2014. Gezien het drukke schema (Asssassin’s Creed: Rogue, Far Cry 4, The Crew) had de developer hetzelfde kunnen doen met Unity.
Speculaties zijn er zeker. Michael Pachter vermoed dat uitstel Ubisoft teveel geld had gekocht. ,,Assassin’s Creed is dé jaarlijkse franchise voor het bedrijf. De titel levert waarschijnlijk een derde van de winst op. Ze konden het zich daarom niet veroorloven de game naar 2015 te verschuiven.”
Watch Dogs leverde Ubisoft geen windeieren op, vult Polygon schrijver Colin Campbell aan, maar de ‘600 miljoen dollar die het bedrijf als uitgever verdiende is lang niet genoeg om het doel van 1,7 miljard te halen. ,,Daarvoor is een vette kerst nodig”.
Dat zou veel verklaren maar of het ook waar is, daar kunnen we voorlopig alleen maar naar gissen. Ubisoft houdt de tanden stijf op elkaar en zegt zich enkel op het patchen te richten. Voorlopig lijkt dat het voortvarend genoeg te doen om een Battlefield 4 debacle te voorkomen.