Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen
De meeste gamers, en voornamelijk fans van het bouw-sim genre, zullen wel eens van de Anno franchise gehoord hebben. Waar het eigenlijk een game was die zich altijd in het verleden afspeelde maakte ze in 2011 de sprong naar de toekomst met Anno 2077. Een sprong die niet door alle fans gewaardeerd werd. Toch heeft Ubisoft besloten de koers te behouden en nog verder de toekomst in te duiken met Anno 2205. Dit maal bouw je echter niet alleen een imperium op de Aarde, maar is het uiteindelijke doel de maan te koloniseren. Dat dit een wat andere aanpak vereist dan we gewend zijn mag alvast duidelijk zijn. Tijd voor een nieuwe uitdaging dus.
In een notendop is het verhaal van Anno 2205 een bekend doemscenario wat de menselijke kolonisatiedrift aanwakkert. Als gevolg van schaarste van levensmiddelen en energiebronnen ziet de mensheid zich gedwongen uit te wijken naar de maan in de nabije toekomst. Op de maan zijn namelijk nieuwe grondstoffen en energiebronnen te bemachtigen. Anno 2205 speelt zich af in de periode van de tweede maankolonisatie, die de Global Union het Lunar Licensing Program noemt. Als kleine, beginnende organisatie hoop jij te profiteren van wat de maan te bieden heeft, maar uiteraard ben je niet de enige met dit plan en zul je moeten opboksen tegen de vijf grote organisaties in de game.
Je begint dus als kleine organisatie op aarde en begin je met het opzetten van je economie, je fabrieken en het aantrekken van werkers. Als dit eenmaal op orde is moet je ervoor zorgen dat die werkers ook nog eens tevreden blijven. Doe je dit namelijk niet dan nemen ze weer de benen en komt je productie rap stil te liggen. Het is dus cruciaal dat je dit in je achterhoofd houdt en dat je niet alleen aan je eigen wensen denkt. Echter kun je ook weer niet alles maar regelen voor je werkers, want je moet ook nog je kostenbudget in de gaten houden. Een balans tussen vriendelijke baas en slavendrijver moet dus gezocht gaan worden.
Tevreden werknemers kun je upgraden. Op die manier voegen ze meer toe aan je economie en krijg je toegang tot meer complexe gebouwen. Deze upgrade betekent wel dat je werknemers wat meer eisen zullen gaan neerleggen bij je. De basisbehoeften zoals eten en drinken worden dan aangevuld met veiligheid, zekerheid en de behoefte aan fruit en energiedrankjes om optimaal te kunnen presteren. Aan jou dan weer de taak dit allemaal te faciliteren.
Als je dan denkt dat je alles een beetje onder controle hebt dan komen andere, wat onvriendelijkere gebieden om de hoek kijken. Sommige grondstoffen kun je namelijk alleen delven uit extreem koude of warme gebieden en dit brengt weer andere obstakels met zich mee. Je zult je werknemers middelen moeten geven tegen deze externe factoren en zo moet je steeds flexibel inspelen op de wensen per gebied waar je bezig bent. Denk dus niet dat je de game binnen een uurtje wel kent, want ik ben meerdere malen opnieuw gestart, omdat ik in diverse valkuilen stapte.
Als je jouw imperium dan groot genoeg hebt gebouwd en je een goede financiële positie hebt vergaard dan kun je aanstalten maken om je geluk te beproeven op de maan. Hier komt echter een grote test voor je, want bouwen op de maan is niet alleen extreem duur, maar ook nog eens stukken moeilijker dan op Aarde. Je hebt te maken met hele andere factoren zoals meteorietinslagen, minder zwaartekracht en natuurlijk het gebrek aan zuurstof. Maar een echte bouwer gaat dit soort uitdagingen natuurlijk niet uit de weg.
Buiten het bouwen is er in Anno 2205 ook nog tijd om een potje te vechten. Dit doe je tijdens een soort zij-missies en dus niet verplicht voor de verhaallijn. Deze gevechten vinden altijd plaats op het water met jouw vloot aan boten en dit kan je zeldzame grondstoffen opleveren. Ze zijn dus zeker de moeite waard, hoewel ze qua uitdaging nou niet echt hoog scoren. Dit zorgt ervoor dat ik ze na verloop van tijd echt saai begon te vinden, maar ze enkel en alleen deed voor de grondstoffen. Hier had veel meer in gezeten en is het jammer dat Ubisoft hier zichzelf er wat makkelijk vanaf maakt.
Hoewel de game dus best pittig is, vond ik de instapdrempel niet te hoog. Je kunt het op verschillende moeilijkheidsgraden spelen en zowel beginners als ervaren bouwers kunnen een hoop lol en uitdaging beleven aan deze game. Het bouwen werkt intuïtief en de menu’s zijn bijzonder helder en overzichtelijk uitgewerkt. Als je de adviseur inschakelt word je op voldoende wijze aan de hand genomen door de game met tips, zonder dat het storend wordt. Omdat alles zo simpel is opgezet kan het wellicht wel iets te “leeg” aanvoelen voor de hardcore bouw-sim fans en zit er misschien te weinig diepgang in.
Hoewel het bij bouw-sims niet echt om realistische graphics hoeft te gaan zit Anno 2205 op dit gebied ook gewoon goed in elkaar. Het spel speelt zich af in de toekomst dus zie je veel futuristische zaken, maar zonder dat het echt over de top is. Het schept een in mijn ogen realistische mogelijkheid van de toekomst. Grafisch ziet het er verder knap uit en gebruikt de game de engine op en top. De gebieden zitten vol met details en het verschil tussen de gebieden is knap gedaan. Het enige minpuntje op dit gebied wat ik gemerkt heb is dat de framerate tijdens de filmpjes nog wel eens wil inkakken en het beeld dan stottert. Tijdens het spelen heb ik hier echter totaal geen last van gehad en liep alles vloeiend.
Anno 2205 is een game die me toch enigszins verrast heeft en dan wel in positieve zin. Het begint allemaal vrij standaard, maar door de diverse gebieden kent de game een uitdagingsfactor die ik niet veel zie bij andere bouw-sims. Het feit dat de game genoeg biedt voor zowel beginner als expert is ook een groot pluspunt. Wil je echter ook vijandige overnames doen dan ben je bij deze game aan het verkeerde eind.