27.07.2011
Gaming

iPad game laat zich besturen via je ogen

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Eye-tracking is een gave technologie die het je mogelijk maakt om een computersysteem te besturen met niets meer dan de blik in je ogen. Ik heb het vorig jaar kunnen proberen en het geeft een bijna magisch gevoel om een tekst te zien scrollen zo nel je aan de onderkant bent aangekomen. Maar de technologie leent zich natuurlijk ook prima voor games. Het is alleen jammer dat niet alle computers uitgerust zijn met dezelfde camera, dus het is moeilijk om de software te tunen daarvoor. Dat probleem bestaat echter niet op Apple’s iPad, wat de ontwikkelaar van Tower Defense game Two Worlds II: Castle Defense de mogelijkheid heeft gegeven om deze technologie toe te passen.

ipad-game-laat-zich-besturen-via-je-ogen.jpg
ipad-game-laat-zich-besturen-via-je-ogen.jpg

En dat klinkt natuurlijk goed, maar wat kun je dan? Het enige dat nu mogelijk is lijkt het veranderen van het speelperspectief te zijn maar als dit goed werkt is de deur natuurlijk geopend voor meer gebruik van deze technologie. Zeker als het gaat om de gebruikersinterface. Daar valt een hoop winst te behalen als je niet meer op het scherm hoeft te duwen om iets te selecteren, maar denk ook aan de vele games die een joystick nodig hebben om te bepalen waar je heenschiet. Als je dat kunt doen door gewoon naar de juiste vijand te kijken biedt dat nogal wat perspectieven.

Maar laten we niet te hard van stapel lopen, want zo goed zal het systeem niet kunnen werken met maar één camera (de goede eye-tracking systemen gebruiken allemaal twee camera’s) maar als er ondersteuning gaat komen voor 3D-foto’s zal eye-tracking ook een veel grotere vlucht kunnen nemen. In dat opzicht moeten we de 3DS in de gaten houden voor de eye-tracking innovaties van de toekomst. Tot het zover is kun je dus wel mooi om de hoek kijken in TTII: Castle Defense en dat is ook al gaaf. Het is in ieder geval een éénmalige goocheltruc die je onschuldige omstanders kunt laten zien.

Share this post