Gaming14.07.2011

Shadows of the Damned is te gek voor woorden


In een game waar de seksueel getinte grappen beginnen voordat je goed en wel de controle over je karakter hebt lijkt de richting van de humor al snel vast te liggen, maar als je na een minuut of tien erachter bent dat je geweer Johnson heet, een Engelse transformerende schedel is en precies weet wat demonische deuren wel of niet lekker vinden qua fruit en mooi tegenwicht biedt aan Garcia Hotsput, de soort van opgefokte en volgetattoeerde Antonio Banderas waar je mee speelt, besef je vermoedelijk dat Shadows of the Damned twee dingen is: een game waarvan de verfilming voor het beste resultaat door Tarantino of Rodriguez gemaakt zou moeten worden, en de combo die maker Suda 51 al zo lang nodig had: een game die knotsgek is, maar ook nog eens verdomde speelbaar.

shadows-of-the-damned-is-te-gek-voor-woo.jpg
shadows-of-the-damned-is-te-gek-voor-woo.jpg

Dat is mede te danken aan het dream team: Naast Suda (Killer 7, No More Heroes) waren bij SotD ook Shinji Mikami (verantwoordelijk voor Resident Evil 4, die het 3rd person shooter genre weer helemaal terug op de kaart zette) en Akira Yamaoka (ex-Konami muzikaal genie die de soundtracks voor de Silent Hill games van sfeer heeft voorzien) betrokken. Mikami zou de Yin zijn voor Suda’s Yang, zodat de laatste niet weer een prachtige verzameling ideeën zou verstoppen in een game waar weinig mensen wat mee kunnen. Yamaoka zorgt voor de nodige sfeer en klaar is de langverwachte hit. Ja toch? Nou, bijna.

Screen shot 2011-07-14 at 00.52.26

The Good
Zoals ik al zei zal het aan de setting en sfeer niet liggen: de meesterlijke muziek van Yamaoka zet precies het Grindhouse-sfeertje neer dat een game als SotD nodig heeft: een demonenjager die naar de hel afdaalt om zijn gestolen liefje te redden is immers een verhaal dat je met veel knipogen moet uitvoeren om het leuk te houden. En dat gebeurt; er wordt zoveel geknipoogd dat het wel een nerveuze tic zou kunnen zijn. Van de gevonden verhalen (soms verteld door Garcia in een fantastisch slecht accent), de grappige draai die aan elke onsmakelijke uiteenrukking van ledematen gegeven wordt (en dan bedoel ik niet Mortal Kombat “huh huh huh vet”-grappig) tot aan de reacties die door de hele game door gegeven worden door Johnson en Garcia op alles wat er gebeurt, het is een feest voor liefhebbers van ironie en zelfspot.

En belangrijker nog is het mechanisch ook in orde bij deze game: gebaseerd op de ‘stop and pop’-mechanieken die Mikami in Resident Evil 4 populair heeft gemaakt zorgt het vechtsysteem voor weinig verrassingen, zodat de andere ideeën ten volste tot hun recht komen. Er is een duisternis die kan vallen, je dan over tijd schade toebrengt en nog een soort beschermlaag over de vijanden legt, waartegen alleen een bepaald lichtschot helpt. Dat is de basis waar andere mechanieken (secundaire schoten, upgrades, puzzels en verrassingen) bovenop gestapeld worden, zodat het tot het einde toe fris blijft. Daar draagt aan bij dat er bijna schizofreen wordt omgegeaan met het concept van levels, zoals we van Suda gewend zijn. Kijk niet raar op als er opeens een 2D shmup-level voorbij komt, of een apart level waar Johnson voor de gelegenheid als ‘Huge Boner’ optreedt (schwing!) en grote jongens omknalt, dat hoort er allemaal bij.

Screen shot 2011-07-14 at 00.52.36

The Bad
Als je het spel iets wilt kwalijk nemen, dan is het dat het technisch geen hoogvlieger is. Het ziet er voor deze generatie al niet meer zo spannend uit, vermoedelijk het resultaat van middelmatig gebruik van de Unreal Engine, maar erger nog is dat de stijl ook niet altijd doel treft. Veel van de omgevingen en vijanden zijn dusdanig standaard dat deze game -onterecht trouwens- wordt afgeschreven als een ‘me too’-shooter die Gears of War een ander tintje probeert te geven. Ik snap welke stijl ze bedoelden te halen, maar die komt niet tot zijn recht nu en dan was het wellicht beter geweest om de zaak helemaal te stileren.

Ook is het jammer dat een aantal van de puzzel-elementen en mechanieken zo weinig gebruikt worden, terwijl het begin vrij langzaam op gang komt. Het is net alsof het team zich niet gerealiseerd heeft dat de standaard schietmechanieken die in de game zitten voor bijna elke speler in hun slaap te doen zijn. En één ding dat echt verboden moet worden: de achtervolgingen, waarin Paula achter je aan rent en de camera (die verder maar af en toe tegenstribbelt) niet ver genoeg ligt om je te laten zien waar je heen moet rennen, zodat je zonder twijfel het drietal stukken zeer gefrustreerd opnieuw zult moeten doen (met bijbehorend niet te skippen filmpje). Ernstig irritant.

Screen shot 2011-07-14 at 00.51.24

The Ugly
Dat deze ame niet voor de kleintjes is lijkt em duidelijk, maar wellicht dat het ook even gemeld moet worden dat deze game ook niet voor de iets minder kleintjes geschikt is: hoeveel piemelgrappen er ook inzitten, de content waar de grappen over gemaakt worden is goor zat en als je dan nog de scheldkanonnades (of het nu van jezelf is of een eindbaas) en alle andere vunzigheid erbij neemt is dit een game die je het beste kunt spelen als je de grap achter de grap kunt waarderen.

Conclusie
Het dream team heeft gewerkt wat mij betreft: de gekte van Suda 51 is genoeg getemperd zodat er een game is ontstaan die in de basis zo standaard als maar wat is, waardoor er ruimte ontstaat om jezelf te laten opgaan in het oh zo bizarre verhaal. Het is grof, seksistisch, af en toe flauw maar altijd met het soort knipoog dat er voor zorgt dat je toch weer lacht als je in de maling genomen wordt door de game en haar karakters. Als je dit alleen zou moeten spelen voor de actie zou het niet meer dan gemiddeld zijn, maar de som der delen is wel degelijk meer hier: de taart is -voor het eerst in Suda’s carrière- echt groot genoeg om de kers die er bovenop zit te kunnen dragen en dat zorgt er voor dat je met een gerust hart kun gaan genieten van een game die én een fantastisch verhaal heeft én lekker wegschiet. Het zou lullig zijn om dat niet te proberen.

Shadows of the Damned, ontwikkeld door Grasshopper Manufacture voor de Xbox 360 (getest) en PS3 en uitgebracht door EA op 24 juni 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders