Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Xperia Play, Sony-Ericsson’s fusie tussen een Android telefoon en een PSP Go is nu al een tijdje te koop in Nederland. Het mag nog geen daverend succes genoemd worden, gezien de verkoopcijfers en het aantal games dat er voor uitgekomen is, maar het is zeker een toestel dat in de gaten gehouden moet worden. Even geleden hadden we in dat kader een interview met Harold de Kort, communicatiemanager bij Sony Ericsson Nederland over waarom telefoons altijd voorop staan, de fragmentatie van de markt, de hulp die Sony wel wil geven aan een ‘concurrent’ en de mogelijkheden die Android en de Play bieden voor gaming.
GC: Jullie willen de Xperia Play neerzetten als tussenvorm: een telefoon voor mensen die niet per sé de hele tijd gamen maar eens af en toe een spelletje spelen. Is dat gebaseerd op een vraag uit de markt of doordat het Playstation-connectie het zo makkelijk maakte?
HdK: Je bent geneigd om te doen waar je goed in bent; we hebben de know-how in huis hebt om het te maken en zijn er achter gekomen dat heel veel mensen mobiel gamen. Er zijn daarin heel veel vormen, van Angry Birds tot een shooter of FIFA, maar mobiel gamen is populair omdat iedereen het apparaat bij zich heeft De iPhone heeft dat teweeg gebracht maar de Play is een reactie op het feit dat mensen één-derde van hun beeldscherm op moeten geven voor de besturing.
De infrastructuur is er met Android en de market en de ontwikkelaars zoals EA maken zelf nu ook games geschikt voor het platform. Daarnaast is er dan straks de Playstation Suite waar de Playstation games -in eerste instantie Playstation 1 games- in gaan komen.
GC: Over die Suite; op het apparaat zit Playstation Pocket [de applicatie], waar de games inzitten die gebruik maken van de besturing die op de Play zit, maar dat is dan weer niet de Suite, waar de Playstation één games inzitten.
HdK: De Suite is inderdaad iets anders, die wordt door Sony opgesteld voor alle devices die Playstation gecertificeerd zijn.
GC: En dat betekent dan zoveel als dat er de besturing op zit die de Play heeft?
HdK: Ja, het moet aan een aantal eisen voldoen om die game te kunnen spelen zodat mensen niet teleurgesteld zullen worden qua bediening. Sony-Ericsson is de eerste met een gecertificeerd toestel, maar het is nu te vroeg om te zien welke andere devices gecertificeerd gaan worden.
GC: Er is geen andere nu, toch?
HdK: Nee, klopt. Maar we willen het graag open houden, door de consument keuze te geven. Je hebt nu én de Playstation Suite, én de games die door de uitgevers zelf gedaan worden en natuurlijk altijd die Android Market, waardoor we willen vermijden wat bijvoorbeeld Nokia heeft gedaan met hun eigen platform, zodat we wel altijd genoeg content hebben qua games.
GC: Is het zo dat Playstation Suite ook gewone Marketplace content zal krijgen of is dat strikt gescheiden?
HdK: Nee, dat zit echt gescheiden.
GC: Er zitten nu een aantal titels op de Play meegeleverd, waarbij opvalt dat een aantal titels niet direct reclame zijn voor het toestel: Tetris bijvoorbeeld werkt helemaal niet met de besturing, hoe komt die dan toch in dat setje terecht?
HdK: Heel simpel, Tetris is zo’n must-have game.
GC: Maar waarom pas je ‘m dan niet aan?
HdK: Goede vraag, maar de games die je verder hebt gezien, de Sims, Star Batallion, FIFA en Bruce Lee zitten er standaard op, zodat mensen niet direct naar de store hoeven. Er zullen bij de lancering zo’n 50 games te downloaden zijn in de verschillende stores.
GC: In de verschillende stores? Dus niet echt Playstation games? Of met de besturing?
HdK: Nee, 50 games die geoptimaliseerd zijn voor deze device. Daarnaast kun je natuurlijk nog in de Android Market games kopen. Maar we gaan de aandacht richten op de games die gebruik maken van het gamepad. Het grappige is dat er een hele hoop games zijn die wel al geschikt zijn voor de besturing, bij de gratie van Android zelf. Het is niet gegarandeerd, maar de kans is groot.
GC: Ja, bij de nieuwste versie van Android (2.3) zit de mogelijkheid voor ondersteuning al ingebouwd, dus vooruitziende ontwikkelaars hebben dat er al kunnen doen.
HdK: Klopt, dus daar verwachten we ook veel van.
GC: Maar hoeveel Playstation Suite games kunnen we dan in de komende drie maanden verwachten naast Crash Bandicoot, die nu in zijn eentje in de store ligt?
HdK: Ik weet ze niet allemaal, grof geschat zitten we rond de 15 titels.
GC: Allemaal Sony first-party games?
HdK: Ja, het zijn echt wel de classics, ik kan geen titels noemen maar het zijn allemaal populaire games die zich iedereen kan herinneren. Het is ook opvallend dat de doelgroep die interesse heeft in deze device wat ouder is en deze games herkennen van toen zij speelden.
GC: Ja? Zijn het dan de dertigers die dit leuk vinden? Zijn die in de markt voor een Android-telefoon waarbij de games bonus zijn?
HdK: Als we een device maakten die niet voldoet aan de moderne eisen van een smartphone kiezen mensen ‘m niet als hun telefoon, dus dat is de eerste stap. Dat ziet er goed uit en dan zijn de games leuk voor erbij. Het is niet de hardcore gamer, het is de casual gamer, die alleen de hits koopt voor zijn consoles, zo’n 2-5 titels per jaar.
GC: Ben je niet bang dat juist dat casual publiek juist in de war zal raken met alle verschillende stores, dat bepaalde games wel met de controls werken en sommige niet, wat waar te vinden is en dat soort gebruiksproblemen? Dat mensen die er niets van weten er niet mee weten om te gaan, is dat een risico waar jullie rekening mee heben gehouden?
HdK: We hebben het niet als risico gezien bij de launch maar hebben het wel meegenomen in de hele ontwikkeling, je hebt heel duidelijk twee selecties op je device waar je kunt gaan voor je games, dat maken we wel zo overzichtelijk.
GC: Ik zou me kunnen voorstellen dat je een soort schil maakt waar je alle games laat zien waarbij je de Playstation-games markeert met een tekentje zodat je één overzicht hebt.
HdK: We geven wel aan dat games werken met de Playstation controles en die zitten dan in één markt, maar de Android store blijft wel een apart ding.
GC: Je zit nu op te boksen tegen alle andere telefoons waar mensen games op spelen. Ben je niet bang dat de vreselijk snelle ontwikkeling van Android het Playstation sub-platform gaat achterlaten, of is het zo dat jullie alleen de besturing licenseren en niet omkijken naar wat er binnen Android gebeurt?
HDK: Die ontwikkeling voltrekt zich toch wel, je telefoon geeft gelukkig aan wat er wel draait en wat niet, al volgen de updates toch altijd snel met een nieuwe versie. Maar als het gaat om de Playstation Suite is het wel zo dat Sony heeft gezegd dat ze het breed gaat ondersteunen, op alle platforms en voor elke nieuwe versie garandeert dat content ondersteuning. Als wij dat als Sony-Ericsson alleen moesten dragen zou het veel meer gesloten blijven en dan is de consument veel afwachtender.
We moeten oppassen dat we de consument niet te veel lastigvallen met nieuwe versies en releases want er is maar een kleine groep van zo’n 5% die dat echt interessant vindt, het grootste gedeelte zet zijn telefoon aan en wil gewoon dat die het doet. In sommige gevallen kom je mensen tegen die nog niet de laatste versie hebben, als ik die dan zeg dat ze kunnnen upgraden zeggen ze “ja maar, hij doet het toch nog goed?”. Die denken dat er alleen nieuwe software op hoeft als hij het niet goed doet, in plaats van de extra features en dergelijke die bij een update horen. Daar hebben we dus nog een weg te gaan.
GC: De Suite wordt nu gevuld met PS1 games, maar komen daar straks misschien ook ooit PS2 of PSP games in? Kan dat, is het platform er klaar voor?
HdK: Ik heb die details niet, maar ik kan wel zeggen dat zich dat gaat door ontwikkelen en dat het niet per sé stopt bij PS1 titels. Maar ook een link richting Playstation Network zou mogelijk zijn op termijn.
GC: Kunnen we die integratie snel verwachten?
HdK: Daar kan ik niks concreets over zeggen, maar ik denk dat we met zijn allen weten dat het sociale element in gaming een hele belangrijke ontwikkeling is. Via Wifi kun je al met elkaar spelen dus dat gaat alleen maar groeien. Maar ook 3D games zijn niet onmogelijk, er zijn al een aantal toestellen met 3D displays, zo kun je nog wel even doorfilosoferen over de mogelijkheden. Ik zeg niet hoe en wat en wanneer, maar sommige dingen kun je op twee vingers uittellen.
GC: Maar dat zal misschien voor een volgende versie zijn. Speaking of which, zijn jullie van plan om ook een jaarlijkse hardware upgrade te gaan doen?
HdK: Eerst maar eens de resultaten afwachten, maar natuurlijk is de cyclus van het maken van nieuwe hardware is al langer dan een jaar, dus als we helemaal gaan afwachten wat het doet zijn we met een nieuwe device twee en een half jaar verder. We geloven in dit product en we hebben ervaring in het toevoegen van nieuwe elementen in een device dus nu is dit een nieuwe fase voor ons en dat is niet voor eenmalig gebruik.
GC: Wanneer zullen jullie als Sony-Ericsson grofweg kunnen zeggen dat dit toestel een succes is? Wat moet je dan bereiken?
HdK: Is voor mij moeilijk om te zeggen, we zijn maar Nederland natuurlijk, maar bijvoorbeeld in de States gaan we lanceren bij Verizon, dus die gaan hem groot neerzetten.
GC: Als je de Play los moet kopen is het natuurlijk een duur apparaat (€600) ten opzichte van de bestaande handhelds, maar die vergelijking gaat natuurlijk mank omdat telefoons met subsidie worden verkocht. Wat gaan de prijzen van het apparaat zijn voor een gemiddeld abo (€30) met data?
HdK: Ik zie ze nu voor een euro of €50-60 met een €35 abo, wat voor een gemiddelde smartphone gebruiker niet zo spannend is. Maar het is niet aan ons natuurlijk, de providers bepalen uiteindelijk wat de consument neertelt voor zijn of haar telefoon.
GC: Dit is een apparaat dat natuurlijk bedoeld is voor smartphonegebruikers, hebben jullie bewust niet bezuinigd op andere features?
HdK: De nieuwste versie van Android zit er natuurlijk op, en doordat het apparaat zo compact is werkt het concept van een smartphone waarmee je kunt gamen ook. Mensen verwachten toch een grote PSP waar je mee kunt bellen en dat valt dan altijd mee.
GC: Het heeft inderdaad wel veel van een PSP Go, maar die was natuurlijk ook al redelijk compact. Wel opvallend is trouwens dat games niet lijken verder te gaan waar je ze afsluit of even het menu ingaat, zoals we dat intussen wel gewend zijn bij mobiele games. Zit dat niet in het systeem?
HdK: sommige games hebben het wel, het is puur software en hoe de games gemaakt zijn.
GC: Maar wil je de verwarring niet voor zijn en dat regelen als ‘platformhouder’? Het afdwingen doordat je kunt zeggen “als je gecertificeerd wilt worden moet je dat er in hebben”? Of willen jullie de ontwikkelaars helemaal vrij laten?
HdK: Bij sommige games kun je de hele controls inrichten, andere toch niet. Het is in dat opzicht niet anders dan bij andere Android Market games, ook met het kunnen verdergaan. Binnen je Playstation certificering kun je dat wel neerleggen maar daarnaast zijn er gewoon veel Android games die een aangepaste besturing hebben. Je mag van bepaalde grote ontwikkelaars wel verwachten dat ze voor de kwaliteit van hun eigen games gaan en de consument niet teleur willen stellen.
GC: Als je zoiets als een platform neerzet en je stelt mensen teleur zien ze het verschil niet tussen de service en de software, dus jullie moeten daar wel mee oppassen. Is er een soort van plan om te zorgen dat ontwikkelaars ook gecertificeerd willen worden en niet alleen maar de controls van de Play meenemen en het er verder bij laten, met alle verwarring en slechte PR van dien?
HdK: Is moeilijk te zeggen op dit moment, we hebben nog geen echt inzicht in de specifieke toetsing die bij certificering hoort. Omdat het in de Android SDK meegenomen is dat je de controls kunt laten werken is het wel heel makkelijk voor ontwikkelaars om de Play een serieuze slag te laten maken in de gaming space.
GC: Hoe groot is de kans dat andere telefoonmakers de knoppen van de Play gaan oppakken in hun eigen telefoons? Of heeft Sony Ericsson het alleenrecht op dit moment?
HdK: We hebben een voorsprong van een driekwart jaar, dus we hebben nog even. Het gamepad is echt in samenwerking met dezelfde mensen die de PS3 controller gemaakt hebben ontwikkeld en die knowhow zal niet snel met andere partijen gedeeld worden, dus alleen daar al heb je een groot voordeel in. Ook de kennis van wat een goede gamedevice nodig heeft is binnen de familie groot en daar hebben wij ook voordeel van.
GC: In hoeverre snijdt jullie opdracht dan met wat Sony zelf doet? Ik kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment jullie niet te wijs willen maken om niet het risico te lopen dat ze hun eigen handheld in de wielen gaan rijden?
HdK: Als je de Vita naast de Xperia Play zet zie je direct dat beide apparaten hun eigen doelgroep en eisenpakket hebben, daar zit wel iets van overlap maar niet veel. Dat is iets waar we constant mee zitten, het is niet veel anders dan het integreren van camera’s in telefoons terwijl Sony ook losse camera’s verkoopt. Het is zelfs wel goed voor de verschillende divisies en Sony als overkoepelend bedrijf zegt ook “breng je technologie in de devices waar je het nodig hebt en ga er niet over strijden.”
De grootste vraag die we krijgen is: “waarom komen jullie pas nu met dit apparaat?” Maar vier jaar geleden kon dit apparaat zoals het er nu is nog niet bestaan en konden we die ervaring niet bieden.
GC: En je kunt er mee bellen, want je kunt wel een antenne op een PSP plakken maar dat had ook niet gewerkt.
HdK: Nee, dat heeft het N-Gage debacle wel bewezen, dus wij zijn ons er terdege van bewust dat we altijd ‘Phone first’ moeten zijn, dus dat zal het ook blijven.
Verder lezen over Interview
Entertainment17.04.2024
Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”
Social Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Gaming12.07.2023
Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”
Entertainment12.05.2023
Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”
Gadgets07.02.2022
Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril
Video12.10.2021
Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie
Entertainment14.07.2021
Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”
Startups17.04.2020