Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Microsoft’s persconferentie zal -nog meer dan vorig jaar- bekend staan als “die met al het Kinect spul” onder gameliefhebbers. Nog veel meer dan vorig jaar werd de nadruk gelegd op het succes dat 10 miljoen spelers onder de TV hebben staan, met een schier eindeloze reeks games, integratie in de (zoveelste) nieuwe interface van de Xbox en toevoegingen aan de games voor de hardcore gamers. Die laatste groep zal niet heel positief zijn over het gebodene maar dat wil niet zeggen dat er niets te zien viel. Want een glimp van Mass Effect 3, twee Halo’s en Modern Warfare 3 zijn toch wel leuk. Er was echter geen enkele verrassing te bekennen en dat maakt het moeilijk om te zien hoe competent de line-up voor de komende tijd is.
Laten we maar met de hardcore beginnen: die mochten meekijken met een stukje Modern Warfare 3 gameplay, wat er goed uitzag, terwijl op de achtergrond de boodschap stond dat DLC eerst beschikbaar zal zijn op Xbox 360. Mijn eerste vraag is dan: en hoe zit dat dan met de Elite service die Activision wil gaan uitbaten? Verder waren er geen details maar als de historie van DLC en de recente PSN-implosie al niet duidelijk had gemaakt dat je als CoD-speler misschien beter op de 360 kunt gaan spelen is dit weer een extra stimulans. Meekijken met gameplay mocht helaas niet met de Halo-titels, die alleen in trailervorm getoond werden. De oude (de HD remake van de eerste Halo) liet in elk geval nog gameplay zien maar Halo 4 had alleen een filmpje.
Nee, dan Gears of War 3. De demo door Cliff Bleszinsky (samen met Ice T!) liet zien hoe de campaign speelt. De actie is weer verder over de top dan we tot nu toe gewend zijn, met een mech waar de speler in kan stappen, een eindbaas die uit meerdere delen bestaat en complete waanzin op het scherm. Bonus: Ice T’s Body Count komt weer bij elkaar en maakt een nummer speciaal voor de game! Alle andere games waar over gepraat werd hadden toch een link met Kinect, maar bij een aantal was het meer een extraatje. Er was een Forza 4 trailer waarin de headtracking van Kinect gebruikt werd om je als speler naar links en rechts te laten kijken onder het racen, zodat je kunt zien wie er naast je zit.
Ook was er Mass Effect 3, die Kinect gebruikt, specifiek de stemherkenning. Je kunt de dialoog opties kiezen door de betreffende zin te zeggen in plaats van het kiezen via je controller. Niet speciaal, maar je kunt ook je teamgenoten besturen tijdens gevechten door commando’s als “move up” te roepen en dat maakt de actie beter. EA’s Peter Moore had nog meer support voor de bewegingscontroller maar dat zat allemaal in de sporthoek. EA Sports heeft Kinect support voor Tiger Woods, Madden, FIFA en een nog aan te kondigen titel. Weinig ehte details maar meer een algemeen “we gaan het ondersteunen” praatje.
Ghost Recon Future Soldier had een prachtige trailer, maar totdat Yves Guillemot op het podium kwam uitleggen wat de Kinect support inhoudt was het niet duidelijk. Er werd getoond dat je alle wapens in de tactische shooter kunt aanpassen via een Kinect interface die je elk geweer uit elkaar laat halen en waarin je met je handen en stem onderdelen kunt aanpassen. Je kunt zelfs zonder controller schieten, inzoomen, herladen, wat een leuke gimmick is, maar me niet praktisch lijkt om langer dan een paar minuten te doen, om eerlijk te zijn. Dit is precies de implementatie van de Kinect techniek waar iedereen bang voor was: onhandig en misplaatst. Ik hoop niet dat de hele game gebaseerd is op de handenvrij techniek in elk geval.
Dan Xbox Live, hoofdman Marc Whitten introduceerde een nieuwe interface, die nog gestroomlijnder is dan ‘ie nu al is. Ziet er strak uit en nog meer dan eerst wordt je geacht de zaak te besturen via Kinect. Youtube wordt als nieuwe partner neergezet, maar de samenwerking werd niet heel duidelijk neergezet. Wel komt er een Kinect-gecontroleerde search via Bing, zodat je kunt roepen “Xbox zoek X-men” en dan krijg je een scherm met alle games en aanverwante dingen binnen het Xbox-universum te zien.
Live TV wordt ook genoemd, met het logo van Canal+ stiekem op de achtergrond, dus wellicht dat er een on-demand samenwerking staat te gebeuren? De aanpassingen aan de Xbox-interface komen allemaal pas einde van het jaar en vermoedelijk hebben we toch weer (net zoals met de algemene stemherkenning van de Xbox) pech omdat het apparaat geen Nederlands spreekt. Misschien dat we het dan deze keer in elk geval in het Engels mogen doen. De interactieve UFC-applicatie die getoond werd waarin je live commentaar kon geven of gokken op de uitkomst van matches die live op TV waren was gaaf als concept maar lijkt me nog ver van onze eigen huiskamer verwijderd.
En verder is het alles Kinect dat de klok slaat. Er waren een aantal games bedoeld om de hardcore spelers te paaien, onder andere een nieuwe game Crytek genaamd Ryse, waarbij je zwaardgevechten en knokpartijen in oud Rome kon spelen (inclusief kopstoten.) Het zag er goed uit en de gameplay deed een beetje denken aan ex-Kinect-omgeturnd-tot-iPad-game Infinity Blade. Ook de directeur van de firma list & bedrog, Peter Molyneux, kwam langs om Fable: The Journey te laten zien, een Kinect on-rails tover ‘em up waarin je magie moest gebruiken om vijanden te verslaan. De aankondiging van Minecraft op Xbox 360 met Kinect support was bizar maar omdat er verder niets van informatie beschikbaar was kunnen we er weinig nuttigs over zeggen.
De klappers van de persconferentie waren voor mij twee games die voor kinderen bedoeld zijn. Disneyland Adventure Kinect, een variant op Kinect Active met een Disney-thema die het bronmateriaal eer aan doet. Heel fucking Disneyland is nagemaakt inclusief alle karakters die daar rondlopen en je kunt als speler in allerlei ritjes die compleet in stijl zijn gemaakt. Getoond werd de Peter Pan rit en een stukje van Alice in Wonderland, beiden gebaseerd op vliegen. Kinderen gaan dit fantastisch vinden en de productie zag er nu al zo goed uit dat ouderen met plezier mee zullen doen.
Tim Schafer van Double Fine liet ook nog Sesamstraat Kinect game zien: Once Upon a Monster. Allerlei karakters uit Sesamstraat zijn te spelen en de game lijkt gebaseerd op het nadoen van de bewegingen die op het scherm te zien zijn. Ideaal voor de kleineren dus en ook hier weer doet de schitterende afwerking alle twijfel als sneeuw voor de zon wegsmelten. Je moet het Microsoft nageven: ze weten wel hoe ze mensen enthousiast kunnen krijgen over hun techniek door het binnenhalen van de juiste franchises. Sesamstraat is perfect voor wat ze willen met Kinect en eerlijk is eerlijk: dit klopt gewoon. Je gunt het toch elk kind om te spelen met Elmo en koekiemonster?
Verder nog een korte show van Dance Central 2, die gelukkig liet zien dat je met twee spelers tegelijk kunt dansen en dat alle content uit de eerste game speelbaar is in de tweede. Dat heeft Harmonix toch goed onthouden uit haar Rock Band tijdperk, dat je klanten niet moet naaien, maar aaien. Goed nieuws! Dan restte alleen nog Star Wars Kinect. Deze game in het -Clone Wars tijdperk- Star Wars universum ziet er heel goed uit, al deed de demonstratie niets om mijn angst over de vertraging van de bewegingen op het scherm ten opzichte van je eigen gezwaai weg te nemen. De lightsaber gevechten zien er niet nu niet uit alsof ze erg leuk zijn dus laten we hopen dat de techniek nog niet compleet is en/of de omstandigheden tegenvielen. Ik weet eigenlijk wel dat dit niet het geval is, aangezien een gelekte video al deze issues al naar boven bracht, maar het is Star Wars en die franchise is intussen gebouwd op hoop.
En toen was er nog Kudo Tsunoda. Oh jee. De man met de zonnebril liet Kinect Fun Labs zien, met een leuk nieuwtje er aan vast: het is gratis voor alle Xbox Live abonnees en direct verkrijgbaar! Avatars die precies op je lijken (het werkt!), vingertracking (leuk dat het werkt maar de uitvoering is flut) en het inscannen van knuffels en andere objecten zijn leuke toevoegingen aan het basispakket van de Xbox 360. Al is het niet helemaal duidelijk wat je er mee kunt op het moment. Laten we gaan downloaden en kijken wat ‘ie doet!
Second opinion van Jeroen van Trierum: “Geen verrassingen” Het was Kinect dat de klok sloeg bij de officiële kick off van de E3. Maar liefst tien games gemaakt voor de bewegingstechnologie werden getoond. Opvallend was dat er vooral mainstream producten voorbij kwamen (met de uitzondering natuurlijk van twee Halo-games, Ryse, Forza en Gears Of War 3). Grappig om de tweets van aanwezige journalisten tijdens de presentatie te lezen. Deze gingen los op games als Disneyland Adventures, Sesame Street Once Upon A Monster en Kinect Sports Season Two. Als je al deze reacties achter elkaar leest dan zou je kunnen denken dat Microsoft compleet misgeschoten zou hebben met zijn persconferentie. Niets is echter minder waar. Van een afstandje durf ik te beweren dat het Amerikaanse bedrijf een gezonde mix heeft van core en mainstreamtitels. Natuurlijk zijn games als Disneyland Adventures niet bedoelt voor de aanwezige gamejournalisten. Maar wedden dat je neefje, nichtje of misschien wel je moeder hier fijne gevoelens bij krijgen. Om door te breken naar de mainstream consument zijn laagdrempelige familieachtige spelletjes extreem belangrijk. Natuurlijk was ik ook blijer geworden met meer core-titels (waar waren Batman, Battlefield, Darkness 2 en de gefluisterde GTA 5?). Maar de realiteit is dat Microsoft de massa wil bereiken en dat kan met kwalitatief hoge mainstream games voor Kinect. Tegelijkertijd vergeten ze de corespeler gelukkig niet. De aftrap van de E3 door Microsoft was niet spectaculair of verrassend, maar wel solide. Het is duidelijk waar het bedrijf de komende jaren op in gaat zetten. |
Verder lezen over Kinect
Technology27.08.2014
Kinect Hackathon: Serieus spelen met de Kinect v2 sensor in Amsterdam
Gaming07.07.2014
Kinect 2 vanaf 15 juli verkrijgbaar voor PC
Gaming13.05.2014
Microsoft brengt Kinectloze Xbox One op de markt
Gaming21.08.2013
Xbox One vrijelijk rond te schuiven binnen Europa, Kinect stemondersteuning ook in Engels beschikbaar.
Technology24.07.2013
Kinect zet gebarentaal om in tekst
Technology16.07.2013
Apple koopt Primesense
Technology18.03.2013
Kinect voor Windows SDK met handherkenning en 3D-modellen
Gaming30.10.2012
Dance Central 3: dance that same dance
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024
5 handige programma’s voor online samenwerken
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024