01.06.2011
Gaming

Call of Duty Elite: social media in je shooter

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Dat Call of Duty Big Business is hoef je weinig mensen meer uit te leggen. Met 30 miljoen actieve gebruikers (waarvan er 7 miljoen bijna elke dag spelen) moet er een mogelijkheid zijn om die mensen wat extra geld uit de tas te kloppen bij elkaar te brengen zodat ze samen nog leuker kunnen spelen. “De gemiddelde Call of Duty-speler besteedt per dag zo’n 58 minuten aan multiplayergames. Dat is meer tijd dan de gemiddelde Facebook-gebruiker op Facebook doorbrengt. Helaas zijn er op dit moment weinig mogelijkheden om de leden van onze gigantische community nog beter met elkaar in contact te brengen”, zegt Eric Hirshberg, directeur van Activision Publishing.

Maar dat is nu allemaal anders, want Activision heeft met Call of Duty Elite een soort van kruising tussen Facebook en een statistiekengenerator zoals je die vindt op de website van concurrent Bungie met haar Halo games. De angel in het verhaal is dat er betaald moet worden voor een groot gedeelte van de dienst die je krijgt, als haast men zich bij Activision wel om te zeggen dat online spelen echt niet betaald zal zijn na de introductie van Elite.

call-of-duty-elite-social-media-in-je-sh.jpg
call-of-duty-elite-social-media-in-je-sh.jpg

Maar wat is het nu precies? Het officiële verhaal is: “De mogelijkheden van Call of Duty Elite zijn eindeloos. Je maakt heel eenvoudig contact met je vrienden en kennissen, met gamers van een vergelijkbaar gameniveau of met mensen die dezelfde passie delen. Ook wordt het stukken makkelijker om je aan te sluiten bij een competitieve clan of groep. Daarnaast kun je zelf content uploaden en bekijken, en bespreken of opmerkingen plaatsen over exclusieve extra’s. Elite biedt je verder de mogelijkheid om nog beter te worden dankzij een set intuïtieve tools. Natuurlijk mogen toernooien waarin je strijdt om echte en virtuele prijzen niet ontbreken.”

Afbeelding 131

De tools waar hij het over heeft zijn onderverdeeld in een aantal duidelijke groepen:

Contact maken: dankzij Call of Duty Elite breid je je multiplayergames uit tot een ongeëvenaard sociaal netwerk. Neem het op tegen vrienden of tegen gamers van vergelijkbaar niveau. Je vindt in een handomdraai mensen met dezelfde interesses, groepen of clans waarbij je je kunt aansluiten. Natuurlijk mogen toernooien niet ontbreken. Bovendien kun je prestaties, voortgang en activiteiten van je medespelers bijhouden, zowel in de game zelf als in mobiele en online-interfaces. Elite is altijd en overal beschikbaar voor iedereen in de Call of Duty-community.

Strijd: Call of Duty Elite zorgt voor een superspannende, competitieve omgeving die zijn weerga niet kent in multiplayergames. Er staat een constante stroom aan events en wedstrijden tot je beschikking. Stuk voor stuk gesorteerd op groepen van vergelijkbaar niveau. Er zijn zowel echte als virtuele prijzen te winnen met het bereiken van vaardigheidsniveaus.

Nog beter worden: met Call of Duty Elite is het net of je je eigen onlinecoach hebt. Een dynamische strategy guide houdt tot in de kleinste details je statistieken en prestaties bij. Je kunt heel eenvoudig je eigen voortgang vergelijken met die van vrienden of de rest van de community. Er staan tools en informatie tot je beschikking om nog beter te worden.

Elite houdt je gamegeschiedenis nauwkeurig bij in een handig carrièreoverzicht waarin je onder andere je kills, games en voortgang terugvindt.

 

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 112px; padding-left: 192px; height: 201px;”>

 

En dan is er nog het detail van de prijs: want wat kost het nu? Er wordt nog om de hete brij heengedanst, Activision zegt nu dingen als “dit lidmaatschap geeft je toegang tot innovatieve diensten, exclusieve extra’s en aanvullende gamecontent voor een prijs die lager ligt dan die van vergelijkbare online-entertainmentdiensten.” Jaja, lager dan vergelijkbare online-entertainmentdiensten. We zullen zien. Er is ook sprake van dat DLC via de dienst goedkoper zou zijn dan voor gemiddelde spelers om de kosten een beetje terug te dringen, maar heel zeker is het allemaal niet op dit moment.

Groot voordeel is wel dat de dienst platform-onafhankelijk is, dus je zult ‘m wel on the go op je telefoon kunnen bekijken en het maakt dan niks meer uit om eens van speelplatform te wisselen. Elite verschijnt officiëel tegelijk met Modern Warfare 3, maar er zal gebruikmakend van Black Ops al een Beta komen waarin de service getest zal worden. Aanmelden kan al, al zal de animo vrij groot zijn op dit moment. Het is interessant om te zien of de Call of Duty-community groot genoeg is om zijn eigen ecosysteem aan sociale media te kunnen dragen. De cijfers zijn er wel, maar of de spelers er genoeg in steken om deze service te laten slagen?

Share this post