We zijn echt afgetrapt voor dit jaar, want nadat Konami al begonnen was EA heeft vandaag de eerste officiele gegevens voor FIFA 12 laten zien, waarmee ze beloven het hele (virtuele, welteverstaan) voetbalspel op zijn kop te gaan zetten. De hele achterliggende techniek is vernieuwd en dat uit zich vooral in de impact engine, die zou moeten simuleren hoe de voetballers niet alleen maar de bal, maar vooral ook elkaar aanraken. Dat is tot op heden nog niet aan de orde geweest en zou toch wel een grote invloed kunnen hebben op het spel. Dat belooft wat!
“Deze transformatie van FIFA 12 gaat veel verder dan gewone verbeteringen. Dit is een revolutionaire ontwikkeling!” zegt Kaz Makita, uitvoerend producent van de FIFA-franchise. “Dit wordt de beste en meest authentieke FIFA-game ooit en we hadden natuurlijk een nieuwe technologie nodig om dat mogelijk te maken. Fans zullen meteen zien, en voelen, wat de Player Impact Engine betekent voor de game.”
Klinkt goed natuurlijk, al is het even zien of de oneindige mogelijkheden die er zouden zijn als twee spelers met elkaar in contact komen ook allemaal fijn zijn voor het spel. Het is hoe dan ook erg fijn om te zien dat EA niet van plan is om de voorsprong die nu opgebouwd is ten opzichte van Konami’s Pro Evolution Soccer los te laten. Dat dwingt Seabass en de zijnen in Japan om waar te maken wat ze beloven en dat leidt maar tot één ding: een betere game voor voetbalfans.
De game wordt komende herfst wereldwijd uitgebracht voor (diep ademhalen!) PlayStation®3, Xbox 360®, Wii™, PC, PlayStation®2 computer entertainment systeem, Nintendo 3DS™, PSP™-systeem, iPhone®, iPad™ en iPod® touch.