20.05.2011
Gaming

FarmVille niet veilig voor Gaga: marketing meets…more marketing

By: Eldon Buzink

BlogGaming

Lady Gaga heeft al veel werelden veroverd, de wereld van de muziek, de wereld van de mode, maar nu ook de wereld van Farmville. Nou, echt veroveren is het niet, maar haar naam komt wel voor altijd in een Farmville uitbreiding. Met Gagaville kan elke Farmvillespeler vanaf deze week unieke Gaga content verzamelen. Er is een speciale Gaga boerderij geopend, geïnspireerd door de video “Born this way”. Buiten de boerderij konden de spelers tussen 17 en 19 mei elke dag één nieuw nummer streamen van het nieuwe album. Ben je nu wel een Gagafan maar geen Farmville speler, dan kon je ook via Rewardville (lees: de andere games van Zynga) speciale Gaga items bemachtigen. Leuk, toch?

farmville-niet-veilig-voor-gaga-marketin.jpg
farmville-niet-veilig-voor-gaga-marketin.jpg

Buiten deze promotie kunnen spelers die een Zynga game card aanschaffen ook nog een in-game Gaga eenhoorn, een gratis download van het nieuwe “Born this way” album en de kans om aanwezig te zijn bij het opnemen van haar nieuwe video winnen. Helaas zijn deze game cards alleen bij de Amerikaanse Best Buy filialen te koop en dus vissen wij Nederlandse Gaga-fans weer achter het net.

Maar wat wil Zynga nu bereiken met Gagaville? Nou, het gaat er steeds meer op lijken dat Farmville een maandelijkse vernieuwing aan content gaat krijgen om de community in leven te houden. Nu klinkt dat erg negatief, want Farmville is een van de actiefste games op Facebook. Maar zoals elke community is het afhankelijk van nieuwe content, de vraag is alleen hoe snel die zich moet gaan blijven opvolgen om de actieve spelers vast te houden. Immers: veel spelers zien het als demotiverend om constant acties, gebouwen, gewassen en wat dan ook te zien langskomen die ze niet kunnen ‘verdienen’ zonder direct centjes te spenderen en die zouden wel eens kunnen afhaken.

Daarbij is dan nog de vraag hoe lang het leuk blijft om gele in plaats van rode bieten te moeten verbouwen, maar dat maakt voor Zynga niet zoveel uit, zolang de betalende klanten maar happy zijn. Daarnaast geeft deze actie wel aan hoe slim het marketingteam van Lady Gaga wel niet is. Dat van Zynga trouwens ook, want deze combinatie is perfect: twee grootheden die hun fans bij de neus nemen zonder dat ze het direct doorhebben.

Share this post