In het najaar gaat de strijd der titanen onverminderd verder: FIFA VS. PES kan dan ronde 12 ingaan, maar nadat Konami’s simulatie van de oh zo geliefde sport in de laatste paar jaar een knauw te verduren kreeg willen ze dit jaar een flinke stap terug richting de top doen. Dat geldt zeker voor Shingo ‘Seabass’ Takatsuka: “Mijn ultieme doel is om in de serie van PES de beleving van een echte voetbalwedstrijd naar de console te brengen. Dat wat mensen in het stadion, op een scherm of op tv zien moet ook het gevoel zijn in het spel. Daarom hebben we contact gezocht met echte voetbalfans en non stop hard gewerkt om het echte voetbal in het spel te krijgen. Dat is het belangrijkste in de nieuwe PES 2012, alleen dát zorgt voor de ultieme voetbalbeleving.” We zullen zien in hoeverre dat grootspraak is, maar de video kun je in elk geval bekijken en het volledige persbericht heb ik er ook bijgeplakt voor de liefhebbers.
Konami Digital Entertainment GmbH maakt haar ambitieuze plannen rondom PES 2012 bekend, die in de herfst van 2011 uitkomt voor de PlayStation®3, Xbox 360® video game en entertainment systeem van Microsoft, Windows PC, Wii, PSP® (PlayStation®Portable) and PlayStation®2. Uiteraard met de exclusieve licenties van de UEFA Champions LeagueTM & UEFA Europa LeagueTM.
“Mijn ultieme doel is om in de serie van PES de beleving van een echte voetbalwedstrijd naar de console te brengen. Dat wat mensen in het stadion, op een scherm of op tv zien moet ook het gevoel zijn in het spel”, legt Shingo ‘Seabass’ Takatsuka, Creative producer PES series uit. “Daarom hebben we contact gezocht met echte voetbalfans en non stop hard gewerkt om het echte voetbal in het spel te krijgen. Dat is het belangrijkste in de nieuwe PES 2012, alleen dát zorgt voor de ultieme voetbalbeleving.
Tot op de dag van vandaag blijft Konami samenwerken met fans van PES en voetbal in het algemeen om een zo realistisch mogelijke en meeslepende game te maken. Die toch goed bespeelbaar is. Waar PES 2012 zich met name op richt is het instinctieve karakter van voetbal. Van de individuele speler en van het gehele team. Seabass heeft met zijn team gewerkt aan de essentie van het hoge niveau van het moderne voetbal. Waarbij de AI engine van het spel een grote revisie ondergaan heeft en zorgt voor de beleving dat je echt onderdeel van een team bent.
De aanval is een van de speerpunten in de nieuwe PES 2012. De gamer heeft meer controle over de snelheid van het spel en de bewegingen. Met de nieuwe AI elementen komen teamgenoten je helpen bij één tegen één situaties en losstaand van jouw speler bepalen ze zelf wanneer ze bijvoorbeeld diep gaan. Zo maakt het team een realistische indruk, dat continu in beweging is om de tegenstander te verrassen en ervoor te zorgen dat zij de fout maken, waar je als speler van profiteert. Het team werkt echt als een team dat samen reageert op de speler met de bal.
Zonedekking en persoonlijke verdediging is sterk verbeterd. Gamers zullen merken dat ze harder moeten werken om de verdediging uit elkaar te spelen. Het nieuwe ‘cursor switching system’ maakt het gemakkelijker om te wisselen van speler, waar dan ook op het veld. Hierdoor kun je een teamgenoot selecteren die daardoor beter kan reageren op dreiging van de tegenstander en de aanval ongedaan kan maken. Door deze verbetering heb je nog meer controle over de wedstrijd. AI verdedigers houden de verdediging een stuk strakker, positioneren zichzelf beter en zoeken de tegenstander gerichter op. De ‘off-the-ball switching’ is handig bij standaardsituaties als een doeltrap, corners, ingooi en vrije trappen. De gamer selecteert een speler en stuurt hem diep of probeert de verdediger uit positie te halen. Het is gemakkelijker om snel het spel te hervatten en gebruik te maken van de bruikbare ruimte.
Het fysieke van het hedendaagse topvoetbal is beter doorgevoerd in PES 2012 dan in al zijn voorgangers. Verdedigers gebruiken hun kracht en lichaam beter om aanvallers van de bal te krijgen, terwijl aanvallers en spelmakers vertrouwen op hun unieke kwaliteiten en techniek. Het geheel ziet er strakker uit en je ziet de spelers realistischer vallen als ze in een duel van de bal worden gezet. Controle wordt hierbij nooit verloren, cruciaal om de speler die valt meteen weer onder controle te krijgen en zijn fout te laten herstellen.
Het resultaat is een realistisch spel dat meer dan ooit de specifieke kenmerken van spelers eruit licht. Zonder de balans te verliezen en zonder dat een enkele speler onverdedigd door kan lopen op de keeper. Dit gecombineerd met zwaar verbeterde animatie, meer gedetailleerde technieken, een grotere variatie aan speelstijlen, verbeterde dode spelmomenten, uitgebreide tactieken en een nieuwe passing aangepast op jouw persoonlijke voorkeur. Dat betekent een nieuwe PES 2012 dat de essentie van het topvoetbal benaderd.
“Teamwork is wat het verschil maakt in de beste teams ter wereld en is het speerpunt in de nieuwe PES 2012,” voegt Takatsuka toe. “PES 2012 richt zich op de basis van topvoetbal: aanvallend spel, vrijheid in beweging, het maken van ruimte en werken als een team in zowel aanval als verdediging. Dit maakt het spel tot een vloeiende voetbalbeleving, alsof je naar een echte wedstrijd zit te kijken, inclusief briljante hoogstandjes van individuele spelers die een wedstrijd kunnen beslissen en meer controle over ieder aspect in het spel met een uitgebreid, maar zeer instinctief spelsysteem. PES 2012 zal alle fans laten zien dat dit de ultieme voetbalgame is!”