Het zal de meeste lezers van deze site wel al ergens ter ore zijn gekomen dat de Wii in prijs verlaagd is, van €200 naar €150. Niets verrassends, want een constante prijsverlaging van consoles is een standaardonderdeel van het stappenplan voor de business: eerst kopen de enthousiasten het apparaat voor veel geld, daarna de geïnteresseerden voor minder en als laatste de onoplettenden voor bijna niets. En met de prijs van €150 zijn we dus bij phase 3 aangekomen. En ik hoef niemand te vertellen dat die bestaat uit winst, dus Nintendo heeft een goede kans om nog massa’s Wii’s te gaan verkopen in de komende jaren.
Als je namelijk de vorige console die het zo goed heeft gedaan (Sony’s Playstation 2) bekijkt, dan zie je dat de helft van de verkopen zijn gedaan vanaf het vijfde jaar dat de console op de markt was, toen ‘ie naar (dit zie je niet aankomen) een prijs van €150 is gegaan. Tot op dat moment waren er grofweg 80 miljoen PS2’s verkocht wereldwijd en de teller is uiteindelijk blijven steken rond de 150 miljoen. Niet misselijk dus en qua positie in de markt heel goed vergelijkbaar met de Wii.
Directeur van Nintendo Amerika Reggie Fils-Aime zegt zonder blikken of blozen dat de mensen die een cheapo Wii kopen ‘hele andere consumenten zijn’ dan diegenen die eventueel al interesse hebben in het nieuwe ‘Project Café‘ van Nintendo. “die consumenten vinden het prima om te wachten tot het game-aanbod groter is en ze meer opties hebben,” zo zegt Fils-Aime. Nu zijn er sowieso al veel mensen die eerder weinig interesse hebben gehad in consoles en toch een Wii hebben gekocht, dus de aantrekkingskracht van de ‘Wii Sports-console’ zal alleen maar toenemen voor de meeste mensen, want hoe goedkoper een speeltje wordt, hoe makkelijker je de aanschaf rechtvaardigt. Want een speeltje is het voor veel mensen toch gewoon geweest.
Dat maakt de beslissing om in de nieuwe bundels Wii Sports weg te laten (althans in Amerika, Nintendo Europa is toch iets slimmer) des te frappanter, al is de vervanging (Mario Kart) ook niet verkeerd. Maar het tennissen en bowlen is zo synoniem geworden voor de Wii dat het een gotspe lijkt om die gouden pack-in game weg te laten. Het is toch niet alsof Nintendo de €2 voor de disc niet kan missen, want Wii Sports heeft zijn geld al dubbel en dwars opgebracht. Maar het zou ook zomaar kunnen dat je straks het bizarre fenomeen gaat meemaken dat rond de kerst Wii Sports doodleuk de charts komt binnenwandelen. Want verkopen zal het, met die prijs. En dan zit het er dik in dat Nintendo’s console, met de meest belachelijke naam ooit, toch nog meer dan 100 miljoen exemplaren gaat verkopen wereldwijd, want over een jaar gaat de console naar €99 en dan gaan we gewoon nog even door.
Bron: Nu