Lange, diepe conversaties en spannende tactische gevechten zorgden ervoor dat Dragon Age: Origins in verschillende media werd beschreven als een meesterwerk, het was dus aan Bioware om de automatisch verhoogde verwachtingen voor Dragon Age 2 waar te maken. Gelukkig was er wel ook ruimte: ondanks de lovende woorden was er toch nog wel wat aan te merken op de eerste Dragon Age en deel 2 sluit dan ook beter aan bij een breder publiek en is zo wat meer toegankelijk voor de ‘social gamer’. Maar was dat de juiste richting?
Het verhaal in Dragon Age 2 wordt op een soort COD: Black Ops-achtige manier verteld, alleen deze keer is het een dwerg en niet de hoofdrolspeler zelf die het verhaal vertelt. De dwerg wordt ondervraagd door een mysterieuze vrouw die tien jaar na de eigenlijke gebeurtenissen op zoek is naar ‘The Champion of Kirkwall’ en dat ben jij natuurlijk.
The Good
Het gros van de (actie)gamers zit niet op lange conversaties te wachten in een game en al helemaal niet in game waarbij de actie zo lekker is als in Dragon Age 2. Het is daarom ook goed van Bioware dat ze dit onderdeel hebben aangepakt. Je kunt nu door middel van speciale icoontjes tijdens de conversaties precies zien wat het antwoord dat je gaat geven voor effect zal hebben. Het is op deze manier mogelijk om wat sneller door de conversaties heen te gaan en toch een goed idee te hebben van wat er aan de hand is.
Doordat je nu zelf in conversaties aan kunt geven welke richting je op wilt gaan, kun je er ook voor kiezen of je kompanen van je gaan houden, of dat ze je gaan haten. Het maakt echter niet veel uit welke kant ze op gaan, in beide gevallen kun je er voordeel uit halen tijdens een gevecht.
Als je een game koopt en eenmaal in je console hebt zitten wil je aan de slag, dan wil je knallen en al helemaal met een game als Dragon Age 2. De actie is van een dusdanig hard en heerlijk niveau dat de gevechten keer op keer heerlijk blijven. Het kiezen van verschillende wapens en het gebruiken hiervan gaat in zo’n soepele beweging dat het alleen maar genieten is. De impact van je wapens en de geluiden die hiermee samenhangen passen ook perfect bij de actie. Je hoeft ook nooit lang te klooien met andere items, alles gaat lekker snel en alle rotzooi die je vindt en niet nodig hebt kun je direct verkopen.
The Bad
Alhoewel ik bij ‘The Good’ aangaf dat er positieve stappen zijn genomen bij het verbeteren van de conversaties, blijf ik dit toch nog steeds een minpunt vinden. Je wilt niet vroeg in de game continu naar lange conversaties gaan zitten turen, je wilt aan de slag! Natuurlijk is het nu mogelijk om wat sneller door de conversaties heen te skippen, maar in een game als Dragon Age 2 niet veel meekrijgen van het verhaal is toch ook weer zonde.
Dat het spel is gemaakt voor een breder publiek, is natuurlijk leuk, maar het laat de Dragon Age fan hiermee wel links liggen. Waar Origins nog een RPG-meesterwerk werd genoemd is Dragon Age 2 meer een hack-n-slash-achtige game geworden. Voor mij persoonlijk is dit een pluspunt, voor de RPG-fan zal het een flinke tegenvaller zijn.
Ook had er aan de omgeving wel wat extra aandacht besteed mogen worden. Het komt nu vaak voor dat je naar een ‘andere wereld’ gaat, maar het gevoel hebt dat je nog steeds in dezelfde omgeving zit. De vormgeving van de wereld lijkt gewoon te veel op elkaar en dan is het net alsof je de hele tijd in cirkeltjes aan het lopen bent, terwijl het eigenlijk juist moet voelen alsof je in een hele grote wereld rondloopt.
The Ugly
Laat een ding duidelijk zijn, ik heb niks tegen homo’s! Maar als ik in een game als Dragon Age, waarbij stoere mannen met vernietigende wapens het opnemen tegen de meest duistere krachten elkaar beginnen te zoenen, dan gaat het voor mij toch echt even te ver. Dat je in je relaties met je kompanen de kant van haat en liefde op kun gaan is toch zeker aardig te noemen, maar dat door mij vriendelijkheid het testosteron bij sommige kompanen niet meer in bedwang te houden is, is bedenkelijk te noemen.
Conclusie
Dragon Age 2 is buiten de vele en lange conversaties om gewoon een strakke en vette game die heerlijk wegspeelt. Dat Bioware wat meer is afgestapt van de standaard RPG en er een wat vlottere game van heeft gemaakt is voor mij toch zeker een pluspunt. Maar ik ben dan ook verre van een RPG fan, dus ik kan me voorstellen dat het voor de fans van het eerste uur een beetje balen is dat ze aan de andere kant hebben moeten inleveren. Ik denk dan ook dat je precies tussen RPG- en actieliefhebber in moet zitten om het meest te kunnen genieten van Dragon Age 2, anders is het net niet genoeg van het één (of het ander.)