Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
“De doelgroep is veel te klein” was het bijna snerende antwoord dat Zynga’s Chief Game Designer Brian Reynolds tijdens een interview gaf op de vraag of we ooit Zynga titels op Microsoft’s (of Sony’s) downloadservice zouden gaan zien. Ondanks het feit dat Xbox Live een goed bevolkte service is met 30 miljoen actieve gebruikers staat het namelijk niet in vergelijking met de 500 miljoen die Facebook heeft en dat zijn cijfers waar ze bij Zynga niets mee kunnen. Maar is meer wel automatisch beter? En waarom probeert niemand het sociale aspect van een Xbox Live of Playstation Network te gebruiken?
Het is voor Reynolds vooral een kwestie van bereikbaarheid: “ik zit in de industrie dus heeft zo’n 20-30% van mijn vriendenkring een Xbox 360, maar ze hebben allemaal Facebook en 90% heeft een smartphone, dus als ik zoveel mogelijk mensen wil betrekken in mijn sociale interactie weet ik wel waar ik moet zijn.” Dat is ook de reden dat Zynga zich zal richten op de mobiele markt na Facebook, simpelweg omdat daar de grote aantallen te halen zijn.
Maar als je terugkeert richting Xbox Live en ‘all about the numbers’ Zynga even vergeet valt er wel iets te zeggen voor het concept van een sociale game die zich binnen Xbox Live afspeelt. De service leent zich er prima voor, met een robuust systeem om elkaar berichten te sturen, de mogelijkheid om direct te zien dat mensen een bepaalde game aan het spelen zijn en een makkelijke interactie via tekst of spraak. De infrastructuur is er gewoon, dus daar ligt de uitdaging niet zozeer.
Het grote verschil zit ‘m er natuurlijk in dat je -zeker op de Xbox- niet hoeft aan te komen met het bijhouden van tuintjes. Er zal een goede -vermoedelijk strategische- game achter moeten zitten en dan liefst eentje die verband houdt of voordeel kan opleveren in een andere game. Denk grofweg aan het principe van Farmville dat je perks oplevert in Call of Duty, zoiets. Er worden wel al social games gemaakt die aan consoletitels hangen, voornamelijk door EA en Ubisoft die hard hun best doen om ook in de nieuwe markt mee te gaan spelen, maar ook die spelen zich af op de daarvoor geijkte platformen, zelfs bij een first-party Microsoft titel als Fable 3..
Maar ik denk dat er veel te halen valt in een sociale setting op Live zelf bij de hardcore, áls er maar een echte game is die in het spelen plezier oplevert en niet alleen maar gebouwd is om het Pavlov-effect uit te buiten. Daar gaan de Live-spelers wel aan staan en als de gameplay goed genoeg is zullen mensen het ook zo spelen. De enige kink in de kabel zou kunnen zijn dat Microsoft bij mijn weten het niet toelaat om games gratis op de Marketplace te zetten, dus het microtransacties-model zou je niet helemaal kunnen doorvoeren.
Desalniettemin zou het mooi zijn om een game te zien die spelers met elkaar laat omgaan, maar niet in de gebruikelijke ‘multiplayer’-variant die je ziet, waar mensen ofwel tegen elkaar ofwel co-op spelen. De asynchrone uitwisseling van gegevens, items of andere spelonderdelen wordt eigenlijk niet gebruikt, terwijl je op het netwerk geen 30 miljoen mesnen maar 30 miljoen spelers hebt, die allemaal klaar zijn voor een leuke game om met elkaar te delen. Als iemand dat voor elkaar krijgt zou Reynolds zich wel eens vies vergist kunnen hebben in het potentieel van de bestaande consolegamers.
Bron: industrygamers.com
Verder lezen over Farmville
Gaming10.01.2022
Uitgever GTA koopt FarmVille-maker Zynga voor 11,2 miljard euro
Gaming21.12.2019
Zynga is gehackt: 172 miljoen wachtwoorden gestolen
Social Media29.10.2015
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!
Gaming08.08.2013
Aantal actieve spelers van Zynga-games bijna gehalveerd.
Gaming30.07.2012
Zynga voor de rechter vanwege aandelenfraude
Gaming11.07.2012
Zynga nog niet klaar voor ‘mobiele wereld’
Gaming10.12.2011
Zynga maakt animatie-film van Farmville
Gaming10.09.2011
The Sims Social gaat succesvol de concurrentie aan met Zynga’s -Ville games
Verder lezen over Social Games
Technology18.06.2018
Een kubus met Bluetooth
Makkelijker op te lossen?Gaming27.03.2018
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee
250.000 dollar in de potGaming04.01.2017
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt
Israëlische Jelly Button Games gaat hardSocial Media29.10.2015
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!
Gaming10.09.2014
De beste mobile games van de week
Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini StrikeGaming16.04.2013
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?
Gaming04.01.2013
Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]
Gaming14.08.2012
Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook
Verder lezen over Xbox 360
Gaming29.07.2024
Het is over en uit met de Xbox 360 Store
Gaming19.06.2019
Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering
Wees gewaarschuwd!Gaming18.05.2018
Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller
Gaming21.02.2014
Fable Anniversary: een te verouderde klassieker
Gaming14.12.2013
Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA
Gaming14.11.2013
Battlefield 4 is slechts een blauwdruk
Technology21.05.2013
Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event
Gaming07.05.2013