Gaming04.03.2011

Dead space 2 is angstaanjagend lekker


Het succes van Dead Space 2 bij de rest van de pers geeft voor mij vooral aan hoe ondergewaardeerd het eerste deel was: veel van de zaken die het tweede deel interessant maken waren ook al aanwezig in het eerste avontuur van Ingenieur Isaac Clarke (homage!) en komen nu in een opgepoetste vorm terug. En dat leidt niet verrassend tot laaiende kritieken. Terecht, overigens, want Dead Space 2 is een uitzonderlijk goed geoliede game die niets aan het toeval overlaat en je zo precies neerzet waar het je hebben wil: angstig bibberend in een hoekje, hand krampachtig geklemd om de trekker van je lege geweer.

dead-space-2-is-angstaanjagend-lekker.jpg
dead-space-2-is-angstaanjagend-lekker.jpg

Het principe is namelijk nog steeds hetzelfde: Survival horror, met de nadruk op horror. Techneut Isaac is terug van zijn helletocht op het ruimteschip Ishimura en komt bij een kolonie, waar er zoveel stront aan de knikker is dat je diep moet graven om dat ding nog ooit terug te vinden. Hij heeft de beschikking over een aantal wapens die net zoals de vorige keer gebaseerd zijn op snij-instrumenten, waarmee hij het moet opnemen tegen de Necromorphs; beesten met allerlei scherpe ledematen die vragen om er af gehakt te worden. Dat moet ook, want als je de vijanden niet langzamer maakt door bijvoorbeeld benen er af te halen zitten ze zo bovenop je en is het afgelopen.

dead-space-2-kids

The Good
De actie waar de serie op gebaseerd is blijft net zo sterk als voorheen: het systematisch doorklieven van vijanden blijft ontzettend veel voldoening geven, zeker nu dat het -meer dan in deel 1- wordt afgewisseld met momenten waarop je niet veel anders te doen staat dan maken dat je wegkomt. Er is een grotere schaarste aan kogels waardoor de spanning goed op peil blijft, zeker als je na een grote aanval met je laatste restje kogels rondloopt en heel hard hoopt dat er niets meer komt tot aan de volgende winkel/savepunt.

Die spanning wordt maximaal uitgebuit met schrikeffecten, die het midden houden tussen vage psychologische mindfucks (die meestal te doen hebben met je oude geliefde) en typische hond-door-het-raam schrikmomenten die inderdaad doen terugdenken aan Resident Evil. Door die constant fluctuerende mix heb je minder grip op de game, wat ervoor zorgt dat de afvlakking van de terror waar de eerste Dead Space wel aan leed minder evident wordt.

Er wordt trouwens ook naar hartelust terug gerefereerd naar de eerste game, waardoor je als Dead Space-veteraan vaak al met verwachtingen een kamer in loopt, die dan weer fijn op zijn kop worden gezet. Zonder te veel te verklappen weet ik nu al dat de terugkeer van een aantal locaties de fan blij zal gaan stemmen.

AB9D897BADB7AE18368926A1B3B72616_x600

The Bad
Jammer vind ik vooral dat er met veel spelmogelijkheden niet genoeg gedaan wordt; zeker de ruimtestukken waar Isaac zich buiten de kolonie begeeft lijken erg kort en soms wel minder innovatief dan in de eerste game. Dat maakt ook de upgrades aan je pak voor extra lucht helemaal nutteloos, want er zit nergens een punt waarbij je air supply in het rood gaat.

The Ugly
Lelijk was al lang niet meer zo mooi: alle lichteffecten zijn uit de kast getrokken om de sfeer van een verlaten station met allerlei smerige beesten daarop over te brengen. Of je nu door een verlaten gang loopt en de reflecties van het licht op de stofdeeltjes bewondert of midden in een boss-battle kijkt naar de pulserende smerigheid die je moet proberen af te snijden, alles ziet er heerlijk rot uit en de grote variatie in locaties helpt daar alleen maar bij. En het mag best nog eens gezegd worden: de menu-weergave in deze game verdient een prijs, zo mooi is ‘ie geïntegreerd in de fictie.

dead-space-2-screenshot-e3-2010

Conclusie
Heb je enige affiniteit met twee van de volgende: 1. Aliens 2. Resident Evil 3. Silent Hill 4. Event Horizon? Dan is de kans heel erg groot dat je Dead Space 2 (en één erbij) gaaf zult vinden. Het is simpelweg de beste survival horror-game die na Resident Evil 4 is uitgekomen, met een goed concept qua vijanden en hoe je er vanaf komt, een mooie setting en precies de juiste mix aan spanning, angst en actie om je in de wereld van de game te trekken. Speel alleen niet de eerste game vlak ervoor, want dan zul je misschien net te veel zien dat deel twee vooral zo goed scoort omdat iedereen het eerste niet serieus heeft genomen.

Dead Space 2 voor Xbox 360 (getest), PS3 en PC, ontwikkeld door Viscereal Games en uitgebracht door EA op 28 januari 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders