Gaming25.02.2011

Preview: Crysis 2 is bovengemiddeld aardig


Het lijkt een schot voor open doel om te zeggen dat Crysis 2 er goed uitziet; je verwacht niet anders van de mensen die hun laatste paar games op de groei van computerkracht hebben gemaakt. Maar op het moment dat je de PC als hoofdplatform achter je laat en ‘gewoon’ gaat concurreren op de PS3 en Xbox 360 is het leuk dat je game helemaal meekan met de groten in de shooterwereld (want dat kan ‘ie) maar moet je je toch vooral onderscheiden van de rest met het spelgevoel. En dat is een hele andere wedstrijd dan die ontwikkelaars Crytek gewend zijn te lopen.

preview-crysis-2-is-bovengemiddeld-aardi.jpg
preview-crysis-2-is-bovengemiddeld-aardi.jpg

Want laten we dit gegeven even voorop zetten: als je niet van zins bent om steeds de volle mep te betalen voor een uurtje of 8 aan verhaalmodus en daarna verder te gaan met dezelfde multiplayergame die je al speelde, dan zijn er al teveel shooters voor de gemiddelde persoon. Dat legt allereerst een onbehoorlijke druk op de multiplayermodus van alle knallers, maar daar kunnen we nu geen oordeel over vellen.

Er werden tijdens de presentatie eerder deze week wel wat feiten de ruimte in gegooid, maar die weken niet echt af van de intussen te verwachten opties: ‘perks’, het gebruiken van verschillende upgrades om je karakter te customizen in een bepaalde rol, grote support voor clans en een focus op tactische gevechten in plaats van Kip zonder kop of Duty. Wijlen Free Radical (ja, die van Haze, ja) die zich als Crytek UK bezighoudt met de multiplayer zou bezig zijn met allerlei uitdagingen voor clans die alleen te halen zijn als iedereen zich aan zijn of haar rol in de groep houdt.

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 108px; padding-left: 192px; height: 198px;”>

Maar dat was niet waar we voor in Amsterdam waren: allereerst kregen we een stuk 3D-gameplay te zien, dat overtuigde door niet net als Killzone 3 op halve resolutie te draaien maar dat gewoon een stukje extra liet zien, wat je zou verwachten bij het aanschakelen van 3D. Het effect was bijna subtiel te noemen, al was niet duidelijk of dit een bewuste keuze was of een instelling die aan te passen is. En daarna mocht er dan gespeeld worden, in ons geval op een Xbox 360-station.

De demo bestond uit een vroeg stuk uit het verhaal, waar duidelijk wordt je niet alleen maar tegen mensen blijkt te vechten, maar er ook achter komt dat je het tegen de aliens moet opnemen. Dat is ook het startschot voor de upgrades die je nanopak (verantwoordelijk voor al je speciale mogelijkheden) krijgt, want het bronmateriaal dat dit mogelijk maakt komt uit de buitenaardse rotzakken.

Opvallend is wel dat je zelfs op dat punt al een hele hoop opties hebt, met een onzichtbaarheidsmodus en superieure snelheid die je kunt aanschakelen. Slim is dat dit allemaal vanuit dezelfde krachtbron (je pak) gebeurt, dus je hebt altijd een keuze maar die is nooit zonder consequenties. Zie het alsof je alle armor abilities van Halo: Reach tegelijkertijd bij je hebt en kunt kiezen welke je gebruikt. Daar bovenop is er een RPG-element waardoor je de mogelijkheden verder kunt verbeteren, maar ook daar geldt dat je keuzes moet maken in wat je wilt en er niet per sé een ‘beste’ configuratie is.

Screen shot 2011-02-25 at 09.28.40

De game is opvallend gladjes, gezien vanuit het perspectief van de speler. Het gebruik van de verschillende krachten, het gevoel dat in de wapens zit en de reacties en manieren van de tegenstanders voelen big budget aan. Maar is het echt anders dan wat je als FPS-speler al hebt gezien? Nee, eigenlijk niet. De grote praat die uit Crytek komt is dus enigszins overtrokken maar het is zo te zien waarom ze trots zijn op deze game. Om eenzelfde level van kwaliteit te halen als de gevestigde orde in het shootergenre is al prestatie zat, dan kun je Crytek een beetje eigendunk wel vergeven. Ik ben al lang blij dat ze eindelijk een game hebben gemaakt voor een apparaat dat ik kan betalen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders