Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is een genre apart dat niet meer zo breed gedragen wordt als in de hoogtijdagen van de jaren ’80-90, maar shooters (2D games waarin ruimteschepen of karakters bestuurd worden) scheiden nog steeds de jongens van de mannen: het overleven en/of hoog scoren van die games oogst respect bij mensen die weten hoe lastig het is om Rain Man lang genoeg te channelen om de game te verslaan.
Want waar shooters als Call of Duty tegenwoordig vooral onderlinge competitie mogelijk maken, heeft het originele shootergenre maar één vijand: de game. En niemand produceert venijnigere vijanden dan Cave, die als bedrijf aan de oorsprong staat van de term ‘bullet hell’. Maar er zit meer in het bedrijf dan eindloze stromen kogels, zo bleek tijdens Cavefest 2011.
Want ja, er zit een hele historie aan bullet hell waarvan Cave’s Donpachi het startpunt is en intussen heeft de ontwikkelaar zelfs een heus Guinness wereldrecord voor meest geproduceerde bullet hell shooters. En dat maakte het des te verrassender dat één van de meest prominente games daar juist geen shooter was in die trant, maar een veel beheerstere platform-shooter die binnenkort zal uitkomen voor Xbox Live Arcade. Alleen de naam is een beetje raar: Nin2-jump (oftewel Nin Nin Jump.)
Direct opvallend is de prachtige stijl van de game, die er uitziet als een Japans schaduwspel waar alle karakters op stokjes omhoog worden gehouden, inclusief kijkers op de voorgrond die reageren op wat je in de game doet en . Klinkt verwarrend? Kijk de trailer maar even:
OK, het zou kunnen dat ‘beheerst’ niet helemaal de lading dekt, maar het geeft maar aan hoe erg bullet hell is dat dit als relatief rustig zou kunnen betiteld worden.
Zo ook één van de traditionele games die ze vanuit de speelhal naar de Xbox 360 zullen brengen: Akai Katana Shin (=Red Katana “new”), een horizontale bullet hell-variant. Die zal gek genoeg niet voor Microsoft’s Arcade-platform uitgebracht worden maar gewoon als retaildisc. Of die dan regiovrij gaat zijn voor de importeurs is nog even de vraag op dit moment, maar Cave heeft al eerder aangegeven dat ze daar niet negatief tegenover staan. Om een idee te krijgen van wat je te wachten staat in een game als die, kijk even naar de video die Cave vrijgegeven heeft:
Makoto Asada is de man die grotendeels verantwoordelijk is voor de output van Cave, wat hem de laatst overgebleven voorvechter van het genre maakt. Hij was ook op het podium aanwezig om uit de doeken te doen wat Cave allemaal van plan is. Maar er waren niet alleen maar console-aankondigingen (naast de twee hierboven was er ook nog een trailer voor Instant Brain, die echter niets liet zien over wat voor soort game het was:) ook werden er een aantal mobiele games gepresenteerd, waarvan de meest in het oog springende was een iPhone versie van het deze week op de Xbox 360 uitgekomen Deathsmiles die er leuk uitzag, al was het jammer dat er dus geen versie komt die gebruik maakt van het retina-display of de resolutie van de iPad.
Al met al een goede line-up voor shooterfans, maar ik vind het veel interessanter dat Cave zo slim is om zich langzaam maar zeker richting de downloadportalen te bewegen en daarvoor ook andere dingen gaat maken dan enkel bullet hell shooters, want hoe gaaf het voor fans van het genre ook is, als het softwarehuis zich niet gaat bekwamen in andere genres zullen ze er over een paar jaar niet meer zijn. Goed dus om te zien dat verandering op komst is en tot die tijd kan ik toch nog eens proberen om een stage van Akai Katana te gaan overleven zonder drie continues te gebruiken…
Bron: Andriasang