DiRT 3 is de eerste game van Codemasters, de ongekroonde Koning van de racegames, waarbij de naam van (de inmiddels overleden) Colin McRae niet meer aanwezig is. Toch is de geest van Colin meer dan bij deel 2 alom aanwezig, terwijl Ken Block vooral de Amerikaanse markt warm moet maken voor de game. DiRT 3 verschijnt wereldwijd op 24 mei voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360. In Engeland speelde ik eerder reeds een vroege versie.
Met Colin McRae heeft Codemasters altijd een vlaggenschip in huis gehad. Van alle rallygames die de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen, de Colin serie was heer en meester. Toen de meester zelf onfortuinlijk om het leven kwam in 2007 door een helikoptercrash was het de vraag hoe lang de naam van beroemde rallycoureur nog aan de serie verbonden zou blijven. Ter illustratie; in Amerika verscheen Colin McRae: DiRT 2 in 2009 slechts als ‘DiRT 2’ op de markt. Bij het derde deel is de prefix helemaal verdwenen en dat snap ik ook ergens wel van de makers. Toch waart de geest van Colin meer dan ooit rond in deze game.
DiRT 2 was een zeer geslaagde racegame maar volgens puristen ontbrak het echte Rally gevoel een beetje. De game flirtte wel heel erg overduidelijk met de Amerikaanse markt emt als gevolg alerhande offroad modi en bolides die je voorheen nooit bij een Colin McRae spel zou verwachten.Dat is nu wel anders. De nadruk ligt grotendeels op Rally al zal er voor de meer exotische stuntende speler ook genoeg te halen zijn in de Gymkhana mode. Gymkhana is een soort precisiestunten, groot gemaakt door Amerikaan Ken Block. De YouTube filmpjes van Block zijn inmiddels miljoenen keren gedownload maar de goede man heeft tegelijkertijd serieus zijn zinnen gezet op professioneel Rallyrijden.
Wat de Rally uit DiRT 3 betreft – een ruime 65% van de game volgens Codemasters – , het spel kent de officiële WRC licentie, meer dan 50 bolides, meer dan 100 courses en je mag racen in allerhande weersomstandigheden. Dat betekent eindelijk racen in de sneeuw, in striemende regen of brandende zon. Dat zorgt uiteraard voor mooie plaatjes maar heeft ook een zeer duidelijke impact op je rijgedrag. Racen doe je in diverse tracks in Europa, Amerika en Afrika. Bovendien zijn er races op alle momenten van de dag. Bij zonsopgang, overdag, in de schemer en in het donker. Erg leuk is voorts het feit dat het spel classic rallywagens uit de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig huisvest, maar natuurlijk is de iconische Ford van Ken Block ook van de partij.
Ik heb twee levels kunnen spelen: een rally leven in Finland en Gymkhana stunten op een verlaten industrieterrein dat was omgebouwd tot stuntarena. Het level in Finland kon ik alleen spelen met een Audi Quattro uit de begin jaren tachtig. Het is een behoorlijke pittige wagen waarbij je flink tegen moet sturen. Tegelijk voelt ‘ie ook een beetje als log, dus als je gaat glijden of slippen, dan ben je er aan voor de moeite. Het verschil met het besturen van de Audi in Finland of met Block’s rally Ford Fiesta is groot. Door de juiste moves te maken dien je veelvuldig gebruik te maken van je handrem in combinatie met dotten gas. En dat is even wennen. Tijdens de Gymkhana komt ook het schademodel van wagens knap om de hoek kuiken. Kortom; het ziet er goed, erg goed uit voor DiRT 3.