John Riccitiello, CEO van uitgever EA, stelde investeerders vandaag gerust met de boodschap dat het door BioWare ontwikkelde MMO in het Star Wars-universum met een relatief lage spelersbasis al winst kan maken. Een half miljoen spelers is voor een MMO van dit kaliber met deze franchise er achter peanuts, het wordt eigenlijk pas interessant na een miljoen spelers, aldus Riccitiello, want dan wordt er eindelijk goed winst gemaakt. Die opmerking plaatst de speculatie over de ontzettend hoge ontwikkelingskosten van de MMO ook in perspectief, want zo hoog kunnen ze niet zijn als alles met dit aantal abonnees al terugverdiend is.
Je zou bijna gaan twijfelen aan de kwaliteit van het MMO, zeker nadat een aantal journalisten niet al te happy terugkwamen van de galaxy far, far away: de mechanieken waar de game op gebouwd is lijken op dit moment heel erg in het standaard “versla 5 womp rats”-stramien van MMO’s te zitten met een dun laagje Star Wars er overheen. Maar goed, 2011 is nog lang niet afgelopen dus er kan nog veel gebeuren.
Het is eigenlijk wel jammer dat EA toch gewoon verwacht dat spelers maandelijks geld storten om de Millennium LOLcon aan het vliegen te houden in de MMO, temeer daar juist een franchise als Star Wars een goed excuus is voor spelers om geld uit te geven aan bepaalde schepen, kleding en kleuren lightsabers. Free to Play zou een goede match zijn geweest en als je ziet hoe vooruitstrevend EA op dat gebied is geweest tot nu toe is het nog vreemder.
Want aartsrivaal Activision heeft het al bewezen: mensen binnenkrijgen is makkelijk met gratis Star Wars games. Gemiste kans!, al is het uiteindelijk het belangrijkste dat de game niet gaat teleurstellen, hoe we er ook voor moeten betalen.
Bron: GI.biz