Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is een gevaarlijke business, dat vastleggen van releasedatums. Niet in de consumentenelectronica, niet in de filmwereld en eigenlijk nergens waar ik persoonlijk consumeer. Maar probeer maar eens een game op tijd uit te brengen; niet te doen. Dat maakt dat ik op dit moment elke releasedatum die verder weg ligt dan drie maanden in principe als streefdatum zie, want er wordt meer geschoven dan op een sjoelbord in deze branche. Bethesda Softworks ziet dat toch anders en heeft al even haar line-up voor het jaar vastgelegd. Kijkt u even mee:
De shooter die een nieuwe dimensie moet geven aan het genre door parkours-elementen er in te verwerken komt als eerste: Brink ligt 20 mei in de winkels. Daarna komt de dungeon crawler die genoeg actie heeft om de ADHD-shooterfans tevreden te houden: Hunted: the Demon’s Forge, die we 3 juni mogen verwachten. Dan gaan we naar id en hun Tech 5 die het visuele spektakel van een woestijn ongemeen gedetailleerd in beeld brengen, dit alles ter ondersteuning van Mad Max Borderlands 2 RAGE dat 16 september komt.
En natuurlijk kan een line-up niet compleet zijn zonder de datum der datums voor RPG-fanaten: 11.11.11. Ook fijn, want hoe je die datum ook leest, het blijft 11 november dit jaar als The Elder Scrolls V: Skyrim voor gekte gaat zorgen onder Elder Scrolls fans (en dat zijn er nogal wat in Europa). Het is voor titels van dit kaliber natuurlijk belangrijk om een week voor zichzelf te hebben, vandaar dat de datums zo ver naar voren toe vastgezet worden, nu moet de industrie alleen nog zien te zorgen dat de ontwikkeling zo wordt gepland dat dit altijd lukt.