07.01.2011
Gaming

Column: Irritaties In Games

By: Jeroen van Trierum

BlogGaming

Terugkijkend op 2010 kan je toch wel stellen dat we een bijzonder goed gamejaar achter de rug hebben. Dat er tussen al dat moois ook een flink aantal verdorde bloemen te vinden waren, heb ik vorige week al laten zien. Deze week wil ik het nog een laatste keer over 2010 hebben, maar dan over de ergernissen en frustratiepuntjes die ontwikkelaars, games en consoles bij mij opriepen.

column-irritaties-in-games.jpg
column-irritaties-in-games.jpg

Call Of Duty: Black Ops

Bij de special edition van Call Of Duty Black Ops een radiografisch bestuurbaar autootje doen is, heel tof. Maar niet iedereen heeft daar €150,- voor over. De Hardened Edition was zeventig euro goedkoper maar was er echt niets beters te verzinnen dan een medaille als premium? Black Ops is een spel voor 18+ en dat soort gamers zijn een beetje te oud voor dit soort prullaria. Volgende keer weer gewoon een artbook?

Assassin’s Creed: Brotherhood

Een stoere huurmoordenaar valt niet op zijn muil als hij tegen twee personen aanloopt. Niet mannelijk en bovendien niet stoer en dat is zo’n vent als Ezio toch? Bovendien springt een sluipende killer niet vrijwillig het diepe in als de speler het figuur naar boven wil laten klimmen.

PlayStation3’s Installatieprocedures

Een demo downloaden van DC Universe Online hoeft toch geen vijf en half uur te duren? Datzelfde geldt voor het installeren van een game. Als ik daarop wil wachten, speel ik voortaan wel op mijn pc.

Need for Speed: Hot Pursuit

Als je met Need For Speed weer terug gaat naar cops and robbers dan wil ik geen races op snelheid doen. Daar hebben we immers genoeg andere games voor.

X Factor

Een muziekgame maken is niet makkelijk, dat begrijp ik best. Het wordt een kansloze bedoening als je een spel X Factor noemt en op het logo na niets te herkennen is van de televisieshow. Dat een groot gedeelte van de tracks vallen in de categorie ‘made famous by’ helpt ook niet.

Crackdown 2

Bij Crackdown 2 denk je aan een compleet nieuwe game, een vervolg op het origineel. Wat de makers afleverden was meer een Crackdown 1.5. Niet origineel en veel te herhalend. Over een paar jaar een herkansing?

Tony Hawk

Tony Hawk is een legende die gamers door de jaren heen veel plezier heeft geschonken. Maar de laatste jaren is het bergafwaarts gegaan met de franchise. Is het nu echt zo moeilijk om deze skatende held de hoofdrol te laten spelen in een coole game?

Majin

Majin And The Forsaken Kingdom is een trage game. Daar is op zich niets mis mee, maar volgende keer wel graag de mogelijkheid om cutscenes door te kunnen skippen. Waarom zou je iets langzaams nog langzamer maken? [Majin is inderdaad geen Game of the year, maar cutscenes skippen kan gewoon met de ‘back’-knop. – Patrick]

Kane & Lynch: Dog Days

Als deel één gefileerd wordt door pers en consument is een nieuw deel wellicht niet zo’n goed idee. Zeker niet als iemand het idee oppert om de game in YouTube-stijl te presenteren. HD staat gelijk aan mooie strakke beelden in plaats van een wiebelende camera en strepen door het beeld.

N3 II

Beste makers van N3 II… is het misschien niet eens tijd voor een cursus originele, niet-herhalende gameplay? Om N3 II herhalend te noemen is een belediging voor iedere game die ooit herhalend was. De eerste 1000 vijanden in de pan hakken met een oversized zwaard heeft nog wel iets. Bij de volgende 1000 treedt verveling op en de tegenstanders die daarna volgen, doen je gapen. Daar kan geen enkel bijkomend spektakel iets aan veranderen.

(Halfafgemaakte) Filmgames

Beste game-industrie, in 2011 liever geen half afgemaakte filmgames. Werkt niet en wees eens eerlijk, heeft het ooit gewerkt?

WWE Smackdown vs Raw 2011

Kopers van WWE Smackdown vs Raw 2011 konden voor een eenmalig bedrag al de nog te verschijnen downloadable content krijgen. Lijkt een goede deal toch? Ware het niet dat de vorige maand in Amerika verschenen DLC nog niet in de Benelux verkrijgbaar is.

Jeroen van Trierum is 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business.

Share this post