Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Het heerlijk avondje is gekomen. Iets trappelt op ons dak. We kunnen de marsepein en chocoladeletters al bijna proeven en toch… Ergens missen we iets. Al jaren hopen we op de wederopstanding van een paar geliefde titels. Dus daarom, lieve Sint, sturen we je dit verlanglijstje.
Nee, lezers, geen titels als Beyond Good & Evil 2 en The Last Guardian. Begrijp ons goed, we voelen je pijn, maar deze lijst doet nog veel meer zeer. Het draait om series waarvan nooit meer een officieel vervolg is aangekondigd – en misschien nooit meer eentje komt. Lees en huiver:
Prince of Persia
Wat maakte Prince of Persia zo mooi? Uitkomen in een doodlopende steeg. Geen idee hebben waar je heen moet. Rondkijken. Iets proberen. Een verhoging vinden. Vandaar uit een richel spotten. Weer ietsje verder komen. En uiteindelijk na tien minuten piekeren de uitgang gevonden te hebben.
Een goede Pers eiste als puzzelplatformer het uiterste van je inzicht en je bewegingen. Dat maakte het laatste deel zo teleurstellend, want het was te makkelijk en het gaf je een enorme trap in je ballen met het einde. Maar we vergeven je Prins der Prinsen, want van die Assassin worden we een beetje moe.
Jet Set Radio
Sluit je ogen, denk terug aan de straten van Tokyo-To en wat is het eerste wat in je opkomt? Precies: DJ Professor K die JET SET RADIOOOO door je speakers brulde. Nummer 2 zal een van de vele nummers uit een geweldige soundtrack zijn. En 3? Jij die als een waanzinnige het ene trucje na de andere deed.
Goed flowen in Jet Set Radio was een hemelse ervaring. Als een malloot over de hekken grinden, als een majestueuze adelaar over de daken zweven en intussen de complete stad onder je tags spuiten. Wie wil dat nou niet? Sega schijnbaar. Die is meer geïnteresseerd in gare Sonic games. Ja, Sunset Overdrive komt in de buurt, maar het is niet the real thing, en daar willen we meer van.
Dungeon Keeper
Nee, er bestaat geen mobiele versie van Dungeon Keeper. Gelogen. Niets van waar. Er is alleen dat geldafpersende gedrocht dat toevallig dezelfde naam draagt. De echte games gaven ons geen microtransactiehel, maar een hemelse onderwereld waarin we ons eigen kerkers bouwden.
Peter Molyneux’s sadistische meesterwerk bestond uit een ingenieus ecosysteem, waarin ieder monster zijn eigen taak, wensen, leefruimte én aartsvijand had. Maandenlang richten we kerkers in, zetten vallen op en gaven we duivels een rotklap. EA heeft wat goed te maken. Te beginnen met DK3.
Metroid
Laten we eerst duidelijk zijn: Mario Kart 8 was machtig, Super Mario 3D World magistraal, Hyrule Warriors best hilarisch en Super Smash Bros. vinden velen (sorry, ons lukt het niet) een geweldige game. En natuurlijk zien we uit naar de nieuwe Zelda – een mogelijke Skyrim zonder de bugs.
Maar kom op nou mensen, hoe lang is het geleden dat we een fatsoenlijke Metroid game zagen? Sinds Other M hebben we geen glimp meer gezien van de dame in het metalen pak en niet iedereen vond die geweldig. Kan Retro Studios van de Donkey Kong af en zich weer op een Prime titel richten? Alsjeblieft?
Command & Conquer
Mecha Robots! Sexy sluipschutters! Patrouillerende beren! Geen kwaad woord over Starcraft, maar die RTS game is lang niet zo krankzinnig als Command & Conquer. Denk je alles onder controle te hebben, trekt de game weer een compleet nieuw leger uit de kast. FUBAR is A-OK in C&C.
MIA schijnbaar ook. Electronic Arts trok vorig jaar de stekker uit de online alpha. Niet populair genoeg, zei de uitgever. B.S. zeiden wij. Sindsdien lijkt de game onder een Mirage Tank te schuilen, want er is geen spoor van te bekennen. Zonde, want het genre heeft dringend een nieuwe impuls nodig.
Shenmue
Stel je het volgende voor. Als uitgever heb je een franchise in je portefeuille die intens geliefd is. Die bij uitkomst alleen maar lovende kritieken kreeg. Eentje waarvan beide delen ieder jaar wel in een lijst van beste game aller tijden voorkomt, de eerste overigens vaker dan het vervolg.
Verder is het een serie waar de fans al dertien jaar wachten op een vervolg. Want het tweede deel eindigde op een cliffhanger waar je u tegen zegt. Laat dat allemaal langzaam tot je doordringen. Wat doe je dan als je Sega heet? Precies, je brengt gare Sonic games uit.
Half-Life
Hoeveel redenen hebben we nodig om een glimp van Half-Life 3 te willen opvangen? Dat het alweer zeven jaar terug is sinds episode 2? Dat Valve de definitie van episodic gaming nog ruimer neemt dan Blizzard Entertainment? Dat zelfs Red Thread Games en Ubisoft Montpellier niet zo gemeen zijn?
Dat we snakken naar weer eens een echte intelligente shooter? Omdat we willen weten wat er na die cliffhanger is gebeurd? Of gewoon om de doodsimpele reden dat die HALF-LIFE 3 CONFIRMED grappen ons nu écht de strot uitkomen? Trailer, teaser, tweet. IETS, Gabe, doe IETS.