Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Electronic Arts lanceerde vandaag een app voor de iPad onder de naam GamerelEAse met informatie over haar najaarstitels. Frappant is dat de app direct op Nederland (en Vlaanderen) gericht is en dus eigenlijk maar een beperkt aantal mensen bereikt. Is dat dan wel de moeite? Of is het niet meer dan een experiment om te kijken of dit soort dingen genoeg resultaat opleveren? EA is in ieder geval de eerste die op deze manier probeert reclame te maken voor hun aankomende titels, of die titels nu verkrijgbaar zijn op de iPad of niet.
Er kunnen nog wel wat dingen aan verbeterd worden aan dit -op zich leuke- idee, allereerst de navigatie. Het is niet helemaal duidelijk welke kant je op moet zwiepen om iets te gaan lezen of om te zien hoe je verder kunt, maar de grootste verbeterpunten zitten ‘m toch in de content, want als je er overheen bent dat je een aparte app op je iPad hebt realiseer je je dat je gewoon een nieuwsbrief/reclamefolder zit te lezen. Je krijgt een fijne PR-verantwoorde tekst over alle games met de belofte over exclusieve Dragon Age 2 content die niet al te exclusief lijkt, of het moet een informatiebom zijn dat de hoofdpersoon zich over 12 jaar ontwikkelt in de game.
Voordat je denkt “is ‘ie nou gewoon dat ding af aan het zeiken?”: nee, ik wil alleen maar aangeven wat het is. Dat wil niet zeggen dat dit idee niet kan uitgroeien tot iets heel interessants, want wat de heren uitgevers hier heel slinks aan het doen zijn is informatie direct naar consumenten voeden in de vorm van een magazine, wat een aantal belangrijke voordelen met zich meebrengt: ze hoeven niet meer door de filter van het gamesjournaille en ze kunnen interactieve elementen er direct in gooien.
En dat doen ze dan ook met verve: alle foto’s in het magazine zijn te vergroten, de filmpjes kun je direct bekijken en -geniaal- er zit een soort van échte reclamepagina over Medal of Honor in die alleen maar dienst doet om de rest van het magazine meer op eerlijk geschreven content te doen lijken. Die geeft je dan ook weer heel slim de mogelijkheid om een aantal promotionele plaatjes als wallpaper voor je iPad op te slaan. Er is nog een prijsvraag, waarmee ze je gegevens en voorkeuren kunnen pakken en die je als prijs een -je verzint het niet- EA-game belooft.
Ik verwacht niet dat de door de wol geverfde consument hier zal intrappen, maar het is wel verdomde vernuftig in elkaar gezet. Als EA slim is en een app weet te maken die zichzelf ververst met nieuwe content en dat laat weten kunnen ze mensen blijven bereiken. Zo niet, dan zal het vermoedelijk over een half jaar afgelopen zijn met dit soort releases, want mensen proberen dit soort dingen een aantal keer, maar als je steeds opnieuw moet downloaden loop je steeds opnieuw het risico om verloren te gaan in de grote massa. Het is nu nieuw, maar de pad-space vult zich ook steeds sneller en dan moet je ook iets te bieden hebben. En dat kan dit zeker hebben, als EA haar voorsprong in dit onontgonnen gebied weet uit te bouwen.
Verder lezen over EA
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoGaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Gaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Gaming17.07.2023
5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24
Gaming15.07.2023
F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders
Verder lezen over iPad
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024