Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De 30-dagen trial-periode bij een MMO als Final Fantasy XIV is een belangrijk iets, niet alleen als bevestiging dat het ’the first one’s free’-principe nog steeds werkt, maar ook als uithangbord. Als je als speler niet happy bent na die 30 dagen is het snel afgelopen en dat kun je als MMO niet hebben, want na die cruciale honeymoon-periode moet het geld naar binnen beginnen te rollen, om nooit meer op te houden. Dat is de theorie.
Hoe pijnlijk moet het dan ook zijn dat makers Square-Enix voor de tweede keer op rij sinds de lancering als goedmakertje de proefperiode hebben moeten verlengen?En hoe pijnlijk moet het wel niet zijn voor de spelers, als het zo mis is? CEO van Square-Enix Yoichi Wada gaf eerder deze maand al aan dat hij hoopte dat spelers het MMO nog een kans zouden geven na de verbeteringen die met haastige spoed gedaan waren aan de game na een regen van klachten door spelers.
Met de verbeteringen aan de wereld (en het is nogal een lijst) zou het dan nu wel leuk moeten zijn om FFXIV te spelen, al zijn doelen als “working towards stress-free gameplay” bijna kolderiek als je bedenkt waar je het over hebt. Maar ja, als de concurrenten blijven knallen moet je iets, dus wordt zo’n game gewoon halfbakken de markt opgegooid. Nou is een MMO natuurlijk nooit af zoals een single-player game dat wel is, maar dit gaat zelfs de doorgewinterde Final Fantasy-MMO fans te ver. Nu zal het met de game an sich wel goedkomen, maar heeft deze slechte start niet te veel schade berokkend aan het bedrijf?
De game heeft grofweg 650.000 stuks verkocht wereldwijd (op zich al dramatisch), dus als je gaat schatten hoeveel die twee extra maanden maal $13 maal pak ‘m beet 2/3e van de spelers kost (makkelijk meer dan 10 miljoen) dan moet je je wel afvragen of het nog wel een keer gaat goedkomen met Final Fantasy XIV. Nu is 10 miljoen niet genoeg om een schip van dit kaliber te laten zinken, maar het doet wel pijn, en het zou nog niet eens de laatste pijn kunnen zijn.
Misschien dat de komende updates (begin volgend jaar komt er nog eentje) het verschil zullen maken, waarbij de hoop natuurlijk ook is dat de aankomende PS3-versie al deze problemen niet gaat hebben, want als dat gebeurt en console-spelers een slechte indruk krijgen van het concept MMO ben je nog veel verder van huis. Blijven updaten dus!