Tijdens de officiële lancering van Call Of Duty: Black Ops sprak ik een fan, die de avond omschreef als ‘het mooiste moment van 2010’. De jongen, ik schat een jaar of twintig, had net acht tientjes neergelegd voor de Hardened Edition van het spel en toonde deze, zo trots als een pauw, aan zijn vrienden. De vraag of hij straks gelijk ging spelen beantwoordde hij met gefronste wenkbrauwen. In zijn ogen las ik de vraag: jij dan niet? Nog voordat ik hem veel plezier kon wensen, liep hij richting de uitgang, zijn vrienden in een colonne achter hem. Ik keek om mij heen en zag eigenlijk alleen maar blije gezichten.
De afgelopen vier uur stond in het Amsterdamse Convention Center een dwarsdoorsnede van de Nederlandse mannelijke bevolking. Wachtend op dat ene moment, het moment dat zij Black Ops eindelijk mocht kopen. De tijd werd gedood door middel van flitsende presentaties met oorverdovend geluid, optredens met oorverdovend geluid en presentaties met, je raadt het al, oorverdovend geluid. De fans leken zenuwachtig en alles wat op het podium afspeelde werd begroet met gegil en gejuich. Kortom: de sfeer zat er goed in.
Klokslag twaalf uur bewoog een tsunami aan gamers zich richting de Free Record Shop-ruimte, waar de drie versies van het spel verkocht werden. In de drie kwartier die daarop volgde moet menig verkoper of repetitieve strain injury (RSI) of een tennisarm hebben opgelopen door het continue aanslaan op de kassa en of de game in zakjes te doen. Dit is het bewijs dat Call Of Duty als franchise niet onderhevig is aan welke financiële crisis dan ook.
Ruben Dehouck, European marketingdirector Call Of Duty eergisteren op Entertainment Business: “Van de eerste verkoopcijfers die ik nu binnen heb krijg ik wel een heel grote glimlach op mijn gezicht.” Nog voor de lancering riepen toonaangevende analisten (wijsneuzen) echter dat Black Ops niet de verkopen van Modern Warfare 2 zou overtreffen. Volgens deze quasi-intellectuele azijnpissers zou de wereldwijde omzet op de eerste dag van CODMWF2 (300 miljoen euro) niet overtroffen worden. Boy were they wrong. In de eerste 24 uur bracht Call Of Duty: Black Ops in Amerika en Engeland $360 miljoen op. In totaal gingen in de Engelssprekende landen 5,6 miljoen units over de toonbank, meldt het Britse vakblad MCV. Modern Warfare 2 verkocht destijds in Engeland en Amerika 4,7 miljoen units op de eerste dag. Met dit resultaat gaat Call Of Duty Black Ops de geschiedenis in als grootste entertainmentlancering ooit. Weet je gelijk weer hoe belangrijk die analisten zijn.
Nog voordat de officiële cijfers bekend waren, werd ik geïnterviewd door een journalist van Nieuwe Revu. Hij vroeg of ik een schatting wilde maken over de financiële kansen voor Black Ops. Ik heb geen antwoord gegeven. Dit is namelijk niet de belangrijkste vraag die gesteld moet worden als je het succes van Call Of Duty Black Ops wilt kaderen. Natuurlijk is de eerste dagomzet interessant en belangrijk, maar waar het volgens mij om draait is: heeft dit spel net zo’n lange adem in de winkel als zijn voorganger? Vlak vóór de release van Black Ops gingen nog wekelijks veel exemplaren van Modern Warfare 2 over de toonbank. Een spel van bijna een jaar oud nam zo goed als wekelijks een positie in de algemene verkoop top-10 in. Dat is vooral bijzonder, omdat de levensverwachting van een game vaak niet langer dan een paar weken is. Als Black Ops dezelfde weg als zijn voorganger inslaat en het aantal consoles dat verkocht wordt blijft groeien, dan kan het niet anders dat dit spel zijn oudere broer overtreft in verkoopcijfers.
Jeroen van Trierum is al 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business. Volg hem via twitter op www.twitter.com/jesa1337