Hoewel Xbox 360 niet veel exclusieve titels heeft, zijn Halo en vooral ook Fable niet de minsten te noemen. De stijl, story en gameplay zorgden ervoor dat Fable 1 en 2 een groot succes werden. Door de vele keuzes, zowel goede als slechte, die in deze RPG je voortgang beïnvloeden creëert Peter Molyneux (meesterbrein achter de Fable serie) een ongekende sfeer.
Toch zijn veel Fable-liefhebbers van mening dat Fable 2 ten opzichten van zijn voorganger een teleurstelling was. Fable 3 start waar Fable 2 geëindigd is en stelt de speler meteen in het begin voor een aantal lastige keuzes, die je uiteindelijk net als in voortgaande delen naar het goede of het slechte pad leiden. Waar Fable 3 anders in is dan zijn voorgangers is de spelindeling. Halverwege het verhaal wordt de speler Koning van Albion en krijgt het spel opeens een hele andere wending.
The Good
De sfeer waar de Fable serie om bekend staat is weer terug in Fable 3 en daar waren we zeer blij om. Veel sequels willen nog wel eens veranderen van stijl maar die van Fable is perfect om je mee te nemen in het verhaal. Door de mooie balans in verschillende missies wordt de speler tot het moment van de revolutie die je op de troon brengt geprikkeld om door te spelen. Door de wisseling in het midden van de game krijgt de game meteen een andere insteek en dit zorgt voor de nodige afwisseling.
Fable 3 is -net zoals een Fallout- sterk in zijn verhaal. Terwijl de doorgewinterde RPG-speler zich aan Fable kan ergeren (NB iets irriteert je, of je ergert je áán iets), zal een casual RPG-speler zich door de toegankelijkheid van het gebodene met Fable 3 prima kunnen vermaken. Het verhaal in combinatie met de sfeer zorgen ervoor dat de speler echt meegenomen wordt en een goed aantal uren door kan brengen in Albion.
The Bad
Fable 3 brengt weinig vernieuwing ten opzichten van Fable 2, maar waarom iets aanpassen als het perfect is? Toch gaat dit je als Fable-fanaat op een gegeven moment irriteren. Na Fable 2 weten we gewoon dat er meer te halen valt uit deze serie. De diversiteit in wapens, spreuken en geweren is nog steeds gelimiteerd en de mate waarin je jouw karakter kan personaliseren is ook maar minimaal.
Bij elkaar opgeteld biedt Fable 3 minder diepgang dan zijn voorgangers of zijn concurrenten. Zo zou het online gedeelte veel meer kunnen bieden dan dat het nu doet. Nu zou een speler alleen online gaan om met een andere speler te trouwen of met elkaar Albion te verkennen en aangezien het huwelijk snel gaat vervelen biedt het online-aspect van deze game de speler te weinig.
The Ugly
Wanneer een game een webpagina opzet waar spelers hun klachten en bugs kwijt kunnen weet je dat er iets fout is gegaan. Maar buiten de technische puntjes zit de game zelf gewoon minder goed in elkaar dan zijn voorgangers. De keuze om in de game goed of slecht te zijn heeft eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde meer. Zeker in het begin van de game kun je wel proberen om slecht te zijn maar je zult altijd goed uitkomen omdat het verhaal je naar de revolutie moet leiden om je kwaadaardige broer uit te schakelen.
Wij probeerden nog kwaadaardiger te zijn dan de broer maar dit lukt simpelweg niet. Maar ook de keuzes die je neemt nadat je de troon inneemt zijn veel minder van invloed op de game. Ze zijn puur gebaseerd op de hoeveelheid geld die je kwijt wilt zijn aan een belofte die je eerder in de game hebt gemaakt. Maar omdat je in de game vrij gemakkelijk veel geld kan verdienen door het kopen van panden en het vinden van kisten heb je zodra je op de troon zit zoveel geld dat deze keuze er totaal niet meer toe doet.
Conclusie
Fable 3 doet precies hetzelfde als Fable 2, met uitzondering van de twist die in het midden van de game zit. Maar waar veel critici over vallen is dat ze dit als een slecht punt zien, terwijl dit wat mij betreft helemaal niet het geval is. Fable 2 was gewoon een toegankelijke RPG die voor iedereen wat te bieden had. Toen Peter Molyneux aan de game begon, gaf hij aan dat dit dé Fable zou worden waar iedereen op zat te wachten. Maar dit is dé fable waar alle nieuwkomers van de serie op zitten te wachten, terwijl de Fable fans graag meer hadden willen zien.
Fable had op verschillende vlakken veel meer diepgang moeten krijgen. Meer online diepgang, meer personalisatie, meer wapens en meer diepgang over het algemeen. Al die wensen achterwege gelaten heeft Fable 3 mij zeker een goed aantal uren weer heerlijk vermaakt en heeft me weer meegenomen naar de wereld van Albion. En als je daar nog niet eerder geweest bent, is er geen beter moment om in te stappen.
Fable 3 voor Xbox 360, ontwikkeld door Lionhead Studios en uitgebracht door Microsoft Game Studios op 29 oktober 2010
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024