EA maakte vanmorgen bekend dat ze een nieuwe free-to-play versie van Battlefield gaan maken, zodat wij begin volgend jaar gratis kunnen knallen en EA geld kan verdienen aan die mensen die zichzelf gaan blingen in de game via microtransacties. De game, genaamd Battlefield Play4free, wordt “een diepe PC-shooter die de traditionele Battlefield-ingrediënten in zich heeft: grote levels, veel voertuigen en 32-speler gevechten” volgens een woordvoerder.
Het is niet zo gek natuurlijk, want het experimentele Battlefield Heroes dat EA vorig jaar heeft uitgebracht is ook al succesvol gebleken, al is deze nieuwe versie niet te vergelijken volgens producer James Salt. Heroes was toch een arcade-shooter en dit wordt toch meer een combo tussen Battlefield 2 en Bad Company 2, oftewel een Battlefield-game zoals de hardcore spelers hem graag zien. Er komt volgende maand een beta waar je op kunt inschrijven via de site van de game voor diegenen die niet kunnen wachten totdat de game uitkomt.
Deze stap is voor EA wel een flinke, want ondanks dat er genoeg te spelen valt op hun free-to-play site play4free.com is er weinig dat qua schaal en interesseniveau aansluit bij de wensen van de huidige generatie console- en PC-spelers. Is deze nieuwe Battlefield indicatief voor een trend? Ik denk het wel, want de ontwikkelaars en uitgevers zijn de laatste tijd vooral bezig met een grootscheepse migratie van MMO-games als Champions Online, Everquest en eerder al LOTRO naar het free-to-play model, maar als dat model zijn geld wel oplevert zullen steeds meer games gaan volgen.
En dan is de vraag: hoeveel moeite zullen de uitgevers zich dan nog getroosten om speciale consoleversies te maken en zich in bochten te wringen om aan de eisen van platformhouders als Microsoft en Sony te voldoen? Zo zou bij voldoende succes de gekke situatie kunnen ontstaan dat de PC (of het web, om precies te zijn) weer terug de dominante platform gaat worden voor veel uitgevers, want het mooie van een free-to-play game is dat piraterij in de vorm zoals we ‘m kennen niet bestaat en er dus niets te verliezen valt. Maar hoe groter de games en franchises worden die de overstap naar free-to-play maken, hoe dichterbij we een antwoord komen op deze vraag.