Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt natuurlijk niet voor prestaties in de Formule 1 sport maar wel in de veel te gehaaste recensies die over F1 2010 van Codemasters online geplaatst werden. Veel media gingen voorbij aan hetgeen in de weken erna de kop opstak: de game kende een flink aantal bugs. Sommige bugs zorgen er zelfs voor dat savegames corrupt – en dus niet meer geladen kunnen worden. Tegelijkertijd biedt F1 2010 veel fraais en mogen we blij zijn dat de Koning onder de racers de licentie heeft opgepakt. Al heeft deze titel door al het gekrakeel nu wel een valse start en een gele vlag gekregen…
The Good
F1 2010 is in basis een prima racespel. En zeer uitgebreid. Codemasters heeft de (dure) licentie dan ook ten volste benut. Alle licenties, sterren, auto’s, officiële logo’s en dergelijke zijn gebruikt. De races kennen veel sfeer en de grafische presentatie is fraai (vooral de weerseffecten). Het motto van de game is ‘Be The Driver, ‘Live The Life’. Tijdens de game ervaar je dan ook alles door de ogen van de coureur. Van het verblijven in je trailer tot het praten met journalisten en fotografen. Wanneer je in het racehonk van je team zit, ervaar je dit vanuit first-person. Weg zijn de statische menu’s, de balkjes en schuifjes en de brei aan getallen en letters. Alle informatie wordt visueel en ingame gepresenteerd. Dat maakt het een tikje onoverzichtelijk soms, maar is ook wel flashy. Dit is duidelijk overgenomen uit DiRT 2.
Alle circuits zijn met behulp van Google Earth, tienduizenden foto’s en info die de FIA verschaft heeft, tot op de details nagemaakt. Vooral op PC, met Direct-X 11 ondersteuning, is het een genot om naar te kijken. Hetzelfde geldt voor de bolides en hun besturing. Laat dat maar aan Codemasters over. Dat voelt, klinkt en racet zoals je van de koning onder de racegames mag verwachten. Met name het weer in Codemasters’ F1 2010 is echt van een angstaanjagend realisme. Bij zware regen zie je bijna geen hand voor ogen, de regendruppels plakken aan je helm en het parkoers wordt spiegelglad. Wat goed zijn de diverse hulpmiddelen die desgewenst aan en uit gezet kunnen worden. Zo kunnen nieuwkomers, redelijk gevorderden en fanatieke racers allemaal aan de bak. Remhulp, stuurhulp, de ideale lijn, zelf schakelen of automatisch, ABS… het is allemaal in te zetten en dat helpt een stuk als je wel geïnteresseerd in F1 racen op televisie maar net komt kijken bij het gamen en/of meer een arcade racer bent. Een prima compromis dus.
The Bad
Het ‘leef het leven van een echte F1 coureur’ is een leuk bedachte extra diepgang maar komt niet helemaal uit de verf en wordt op den duur een beetje voorspelbaar. De persconferenties missen echte impact op het verloop van de carriere. De politieke spelletjes die binnen de wereld van de F1 gelden zijn leuk gedaan en het spreekt voor Codemasters dat ze dit in het spel hebben verwerkt, maar hier had simpelweg meer ingezeten. Ook is het online multiplayer gedeelte als zodanig goed gedaan, maar wat beperkt. Liever hadden we wat meer beschikbare spelers online gezien om de races spannender te maken. Tot slot is de AI op de baan soms te agressief waardoor er rare bokkensprongen op het asfalt gemaakt worden, zonder dat er reden voor is. Maar goed, beter een agressieve AI dan de lome, afwachtende AI in veel andere racegames.
The Ugly
Vlak na het uitkomen van de game kwam er al snel een waslijst aan bugs en andere technische fouten aan het licht. Meest storend: corrupte savegames en pitstops die niet goed gingen waardoor kostbare tijd verloren werd. Daarnaast waren er ook nog tal van kleine bugs en glitches waarvan je afvroeg waarom niemand ze bij de testafdeling van Codemasters had gezien. Inmiddels is de patch verschenen voor PC, PS 3 en Xbox 360 en zijn flink wat problemen opgelost. Maar nog lang niet alles. Dit is dus verre van de laatste patch die voor F1 2010 zal verschenen en dat doet, dat moge duidelijk zijn, de naam van de game niet goed. Het is dan ook onwaarschijnlijk hoe alle gamecritici dit door de vingers hebben gezien maar het illustreert nog maar eens de haast van het zo snel mogelijk plaatsen van reviews online, dan wel het echt goed doorspelen van games alvorens deze te recenseren.
Conclusie: F1 2010 is, na het patchen, een redelijk geslaagde racegame die knap het midden houdt tussen arcade en simulatie. De wegligging is heerlijk, het geluid en de weerseffecten fantastisch en de sfeer van de F1 sport komt mooi tot leven. Het is daarom des te jammer dat het spel in eerste instantie een nogal gehaast karakter kende, waardoor de franchise direct al een flinke smet op het blazoen kende. De ergste problemen zijn grotendeels verholpen maar tegelijkertijd zijn er nog heel veel klachten op fora van spelers die andere bugs ervaren. Codemasters is al weer druk bezig met F1 2011, laten we hopen dat ze hun lesje geleerd hebben.
F1 2010 verscheen eind september bij Codemasters voor PC, PS 3 en Xbox 360. Wij hebben gewacht met de recensie tot de veelbesproken patch beschikbaar was.