Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Tribes is een naam die veel oudere gamers’ harten sneller zal doen kloppen; de serie die het gebruik van jetpacks definitief op de kaart heeft gezet binnen het first-person shooter genre heeft al voor veel inspiratie gezorgd bij andere shooters. Dat geldt zeker ook voor Global Agenda, de game die ontwikkelaars Hi-Rez studios eerder dit jaar uitgebracht hebben en waarin jetpacks ook een grote rol spelen. Maar nu hebben ze de koe bij de hoorns gevat en de franchise naar zich toe getrokken, waardoor ze afgelopen weekend konden aankondigen dat ze binnenkort Tribes Universe, een MMO gebaseerd op de licentie, gaan uitbrengen.
Hoe ze de game precies gaan aanpassen zodat het als MMO kan functioneren is nog niet helemaal duidelijk, al wisten ze wel te melden dat het doel was om meer dan 100 spelers in een level te krijgen, zodat je supermassale gevechten kunt gaan hebben. Of dat de typische Tribes-gameplay goed gaat doen is nog even de vraag, maar ze willen er bij Hi-Rez alles aan doen om dat te laten werken: het terrein wordt flink opgepoetst en de schaal wordt ook daar vergroot, daarnaast worden er allerlei nieuwe wapens en materiaal zoals ski’s geïntroduceerd om de voertuigen te complementeren.
Het enige slechte nieuws is er voor grote Global Agenda-fans : die zullen lijdzaam moeten toezien hoe hun geliefde game op de achterbank moet gaan zitten terwijl Tribes Universe de focus wordt van Hi-Rez. Het wordt niet helemaal achtergelaten, want er blijft een team actief dat Global Agenda aan de gang houdt en ook nog zal blijven ontwikkelen, maar de echte rek is er nu natuurlijk wel uit. Nu zijn er natuurlijk sowieso nogal wat parallellen tussen de twee games, dus misschien dat ze zichzelf alleen maar in de weg zitten als ze beide tegelijk in de lucht willen houden.
Wat ze in elk geval wel zullen overnemen is de permanente wereld die spelers met hun clans en/of facties onder controle moeten houden, zodat je altijd een reden hebt om te blijven spelen; je wilt immers niet je zuurverdiende territorium opgeven aan de tegenstanders. Die permanente oorlog was al één van de sterke punten binnen Global Agenda en zal ook een integraal onderdeel van de nieuwe Tribes worden. Naast de jetpacks, natuurlijk.