Gaming24.10.2010

Alles is beter in stukken: episodisch gamen moet de toekomst zijn


Een tijdje terug was ik Lost Planet 2 aan het spelen,waarbij één van de vele frustraties was dat de game me tegenhield toen ik een level (dat ik in mijn eentje bereikt had) online met iemand anders wilde gaan spelen. “you have not completed this level yet” vertelde het spel me. “Ja, dat weet ik”, dacht ik toen, “maar dat interesseert me niet zo heel veel. Wie ben jij, om me te vertellen wat en wanneer ik van je kan spelen, eigenlijk?” Ik vroeg me, in de onsterfelijke woorden van de New Kids, af: “wie is hier nou de snackbar, gij of ik?”

Dat deed me denken aan de introductie van Atari’s Alone in the Dark, die een feature had waar ik heel enthousiast over was: het idee dat je echte episodes hebt in een game, die je zoals het je goeddunkt kunt consumeren of overslaan. Alone in the Dark is helaas niet succesvol genoeg geweest om echt aan te tonen of mensen dit konden waarderen, maar het idee was prima. Sterker nog, ik wil best stellen dat zo’n feature verplicht zou moeten zijn in het gros van de tegenwoordige games.

alles-is-beter-in-stukken-episodisch-gam.jpg
alles-is-beter-in-stukken-episodisch-gam.jpg

Want waarom worden we nog aan het handje vastgehouden door games die een compleet lineaire verhaalprogressie hebben? Het is niets minder dan minachting van de consument, want die kan blijkbaar niet zelf bepalen of hij het mentaal aankan om het verhaal maar gedeeltelijk of uit volgorde mee te krijgen. Alsof de vooruitspoel-knop op mijn DVD-speler het de eerste keer dat ik een film kijk niet doet, of de pagina’s van een boek vastgelijmd zijn totdat ik de voorgaande pagina heb gelezen. Waanzin!

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat het niet overal werkt: als de progressie in de gameplay langzaam opgebouwd moet worden of als je in de gamewereld je weg niet meer kunt vinden als je stukken overslaat wordt het lastig om te gaan skippen. Maar als dat niet zo is (en dat komt verdomme vaak voor) is er echt geen goede reden om dingen af te sluiten. Nu ik er over nadenk en mijn laatst gespeelde games erbij neem wordt het alleen maar erger: games als Spiderman, Castlevania, zelfs Halo en al die in levels opgedeelde games blokken allemaal grote gedeeltes, zo niet alles, af omdat je anders wel eens iets zou kunnen spelen dat de tijdlijn zou kunnen verstoren.

Erger nog is Alan Wake, die zelfs echte episodes inbouwt, maar er niets mee doet. Waarom geef je me niet de kans om de game ook zo te spelen, als dat je idee is? Als iemand nu vastzit een verandering van omgeving nodig heeft, kun je met het episodes-principe de speler laten verder spelen in plaats van dat hij (of realistischer nog, zij) uit frustratie het bijltje erbij neergooit. De echt belangrijke gebeurtenissen worden in de ‘previously on’-montage aan het begin van de volgende episode toch kort aangestipt en wil je toch weten wat er precies allemaal is gebeurd kun je altijd terug naar die episode, zonder veel poespas. Is dat dan echt te veel gevraagd?

Screen shot 2010-10-24 at 02.18.47

Wat dat betreft heeft Alone in the Dark het echt goed begrepen: je kunt spoelen, vooruit, achteruit, met kleine stapjes als je vastzit, met grote stappen als je er klaar mee bent, elke episode geeft je de belangrijkste ontwikkelingen aan voordat je gaat spelen en je hoeft je geen zorgen te maken over waar je ook alweer zat. Dan is het ook geen drama om een game een tijdje te laten liggen omdat er andere zaken op het programma staan, want je bent binnen een paar minuten weer up-to-date. BAM! Direct een aantal doelen bereikt: je bent frustratie altijd een stap voor en er is -mede daardoor- een veel grotere kans dat spelers de game tot een einde brengen. Beter af en toe een vervelend stukje overslaan dan de grote climax missen, toch?

En ja, er zullen dan mensen zijn die -de keus eenmaal gegeven- er een potje van maken en het mooi geconstrueerde verhaal van de maker om zeep helpen, maar die mensen interesseert het verhaal toch niks. Los van dat velen de verhaaltjes redelijkerwijs worst zijn valt er ook weinig te ‘spoilen’ aan hoe het afloopt, want er zijn maar weinig games met een echte “oh shit!” twist (Bioshock, KOTOR en Silent Hill 2 schieten me te binnen als uitzondering maar ik geloof dat dat ze wel zijn) waarbij het serieus afbreuk zou doen aan het verhaal en verder is het helemaal niet zo’n probleem als dat de makers zouden willen. Een goed verhaal vertelt zichzelf ook als het niet lineair verteld wordt. We kijken met ons allen genoeg films die zo opgebouwd zijn en daar schrikt ook niemand meer van.

Een episodische structuur past gewoon bij games, vanwege de opbouw en vanwege de noodzaak om de actie op te splitsen in blokken die spelers kunnen consumeren. Het vereist wel wat extra werk van de ontwikkelaar, maar levert daarna ook hele mooie inzichten op in waar spelers er de brui aan geven, zodat je daar als ontwikkelaar iets aan kunt doen. Zoals het nu is speelt vijf procent van de spelers games ook echt uit, dus daar valt nog veel winst te behalen.

En de mensen die dit allemaal valsspelen vinden kun je ook makkelijk tevreden houden, ook iets dat ze bij Alone in the Dark al goed begrepen hadden: je krijgt geen achievements of trophies als je de spoelknop gebruikt, dus als je wilt laten zien dat je overal doorheen hebt gespeeld krijg je alsnog je virtuele lintje en is iedereen en zijn e-penis weer blij. Maar zo laat je de meesten wel zoveel uit een game halen als ze willen, want zo lang we dan toch nog aan het ‘oude’ model vasthouden dat mijn 50 euro ruilt tegen jouw spel, dan wil ik geen hinder meer hebben. Het is niet erg om spelers iets te laten verdienen, maar er zit een verschil tussen iemand een worst voorhouden en iemand als hansworst behandelen en het zou fijn zijn als gamemakers dat zouden gaan zien.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers