Het is makkelijk om een hit op de iPhone aan het toeval toe te schrijven, gezien de bijna compleet random natuur van wat er op enig moment in de top tien staat, net zo goed gevoed door willekeur als door echte kwaliteit. Maar als je na een megaknaller als Angry Birds een volgende game op de markt brengt die binnen een week zo’n miljoen exemplaren verkoopt (of het nou maar een euro kost of niet) dan heb je of de wind heel erg mee, of dan heb je als uitgever een neus voor talent.
Dus ontwikkelaars van mobiele games; zorg dat je bij Chillingo een game mag uitgeven, want dan is het vermoedelijk van eenzelfde kwaliteit als Cut The Rope en daar wil ik er nog wel een paar van.
Het spelprincipe is zoals altijd simpel. Er zit een beestje op het scherm en er zijn altijd drie snoepjes die je het wil voeren. In beginsel hangen deze snoepjes aan touwtjes vast en door de touwtjes in de juiste volgorde door te snijden moet je zorgen dat alle snoep in de maag van het beestje terecht komt. Simpel.
Aan dat basisprincipe wordt later nog toegevoegd dat het snoep in bubbels kan geraken die het automatisch mee naar boven laten zweven, blaasbalgen om het aject van die laatste te veranderen, katrollen die de touwtjes op spanning kunnen brengen, zodat je ze soms als katapult kunt gebruiken en andere manieren om de snoepjes (en je brein) in beweging te krijgen.
The Good
Net zoals Angry Birds maakt Cut the Rope uitermate goed gebruik van het feit dat het spel op een touchscreen-apparaat draait. Het snijden, bewegen, blazen, draaien en laten knappen van de verschillende elementen is zo natuurlijk als het maar kan zijn waardoor de enige ergernis is dat je niet begrijpt hoe je een level oplost of in sommige gevallen het vingertechnisch gewoon niet geregeld krijgt om de juiste handelingen op tijd uit te voeren: precies zoals het hoort dus.
De inventiviteit spat er van af en door de rustige opbouw van de verschillende elementen wordt het nooit te veel. Het stijltje is daarnaast hardstikke leuk en lekker scherp zodat je altijd weet wat je aan het doen bent, zeker in de HD-variant. Niet onbelangrijk, want in de latere levels is niet niet meer sec een puzzelgame en moet je ook vingervlug genoeg zijn om alles precies op het juiste moment de juiste richting uit te trekken of te laten schuiven,.
The Bad
De enige min zou een gebrek aan lastige levels kunnen zijn, want de 100 die standaard meegeleverd worden (de game meldt zelf al dat er extra levels ter download beschikbaar komen) had ik na een luttele 2 uur al allemaal met 3 sterren volbracht. Maar goed, dat is dus mijn voornaamste minpunt; ik wil meer maar het is er niet. Een inherent punt aan puzzelgames zoals deze is dat als je de oplossing eenmaal gevonden hebt het niet zo interessant is om het nog 0.8 seconde sneller te doen; je hebt het, of je hebt het niet en daarna is het ook goed zo.
The Ugly
de blikken van indie-ontwikkelaars over de hele wereld als ze zien dat deze game het toch voornamelijk goed doet op de naamsbekendheid van Angry Birds, los van de hoge kwaliteit van het gebodene.
Conclusie
Kopen, kopen, kopen. Heb je een iPad, dan de HD-versie kopen voor €1,60. Daar heb je langer van dan een cheeseburger en nog minder brandend maagzuur ook. Een spel dat zo goed gebruik maakt van het platform waar het op uitgebracht wordt verdient altijd de aandacht.
Cut the Rope, ontwikkeld door Zepto Lab en uitgegeven door Chillingo op de iPhone en iPad op 5 oktober 2010