Een week geleden vond op de Westergasfabriek terrein First Look 2010 plaats, een heuse mini-Gamescom zo je wilt, waar een flink aantal grote najaarreleases speelbaar was voor een 7000 man tellend publiek, verdeeld over twee dagen. Naast grote namen voor dit najaar als Medal of Honor, Donkey Kong: Country Returns, Fable III en Gran Turismo 5, waren er ook een aantal titels die pas in 2011 verschijnen. Voor het Nederlandse (en een klein deel Belgisch) publiek natuurlijk extra leuk om titels als Dragon Age 2, Dead Space 2 en Shogun 2: Total War te aanschouwen; games die nog even van ons verwijderd zijn.
Zo konden bezoekers zich even gamejournalist voelen en zelf meemaken wat het nu is om voor de eerste keer, op een beurs, een spel te zien en de magie te ervaren. De grootste klapper was echter het schietspel Duke Nukem Forever; dat een aantal weken geleden als een feniks uit de as herrees. First Look had de Europese primeur en Gearbox baas Randy Pitchford genoot zichtbaar van alle aandacht. Twee dagen lang stonden er lange rijen voor het kleine peeskamertje waar de Duke Nukem Forever PAX demo gespeeld kon worden. Pluim voor de organisatie. Maar helaas was niet iedereen van de partij.
THQ moest helaas verstek laten gaan waardoor de aanwezigen nog even niet konden genieten van het langzaam tot een van de favoriete shooters van 2011 uitgroeiende Homefront. Ook BigBen Interactive, die in de Benelux Square Enix en Eidos vertegenwoordigt, was er niet. Initieel zou Deus Ex: Human Revolutions achter gesloten deuren gedemonstreerd worden maar Square Enix was onverbiddelijk: geen code werd vrij gegeven.
Er was echter ook een grote afwezige die er naar mijn mening absoluut wel had moeten staan: Microsoft’s Kinect. De camera’s zijn klaar, sterker, Microsoft Nederland beschikt reeds over meerdere exemplaren maar koos ervoor om First Look 2010 over te slaan. De redenatie om er niet te gaan staan: Kinect werkt niet goed in drukke omgevingen en ruimten met heel veel mensen. Goed punt ware het niet dat dit euvel prima te ondervangen was door het neerzetten van ‘glazen woonkamers’, zoals aanwezig op de E3. Witte kubussen met rondom glas boden daar ruimte aan een mannetje of vier, vijf terwijl omstanders door het glas de bezigheden van gamers met Kinect konden aanschouwen. Een ander argument voor Kinect om het event te skippen was dat First Look voornamelijk hardcore gamers aantrekt. Publiek dat Kinect wel eens massaal zou kunnen gaan afvallen. Dit vind ik eerlijk gezegd een verkeerde inschatting.
Niemand van het aanwezige publiek heeft Kinect nog kunnen proberen. Toegegeven, Kinect lijkt zich in eerste instantie hoofdzakelijk op families en casual gamers te richten, maar niet iedere gamer wil alleen maar Medal of Honor en Assassin’s Creed. Ubisoft was op First Look en trok met Just Dance 2 en Michael Jackson: The Experience bijkans net zoveel bekijks als met Assassin’s Creed: Brotherhood. Over casual games gesproken. Nintendo, de voorhoeder van de casual games, toonde onder andere de nieuwe Professor Layton en Wii Party. Over laagdrempelige, bloedvrije en kettingzaagloze games gesproken!
Bovendien weet ik zeker dat Kinect enorm veel bekijks had getrokken. Ja, de hardcore gamer is wellicht kritisch over Kinect maar is tegelijkertijd wel degelijk nieuwsgierig. Bovendien met een game als Sonic Free Riders, Dance Central en Your Shape: Fitness Evolved had je als Microsoft direct een angel uit de publieke opinie gehaald: dat Kinect niet zou werken of onoverkomelijke lag zou hebben. Ik heb bovenstaande drie games al eens mogen spelen en die wisten me te overtuigen. Ik vind de aanpak van Sony met Move wat dat betreft slimmer. Die komt enerzijds met Move only games, en anderzijds integreert deze haar motion controller met core games als Killzone 3, Gran Turismo 5, MAG en SOCOM. Niet dat alle hardcore gamers massaal hun Dual Shock 3 controllers uit het raam zullen gooien, maar Move is een optie.
Was Microsoft echt bang dat mensen massaal een kring om Kinect zouden gaan vormen en het nieuwst stukje hardware zouden beschimpen? Ik denk dus van niet. En de rigide manier van het scheiden van groepen (hardcore versus casual) is al lang achterhaald. Games zijn er in 1001 verschillende soorten en maten, smaken en kleuren, er is voor ieder wat wils. En zo’n belangrijke nieuwe introductie van een nieuw stuk hardware iets meer dan een maand voor release niet tonen op de grootste gamesbeurs van de Benelux? Een enorme gemiste kans…