Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De banhammer is weer hard gevallen dit weekend, zowel bij Halo: Reach en bij StarCraft 2, toch twee van de meest in het oog springende multiplayer-games van het moment. Zo’n 20,000 spelers hebben een mindere boodschap in hun inbox gekregen vanwege het schenden van de regels.
Dat is altijd lekker, behalve voor de ‘slachtoffers’, maar daar moet je weinig compassie mee hebben. Sterker nog, ik krijg persoonlijk altijd een heel warm gevoel van dit soort acties, juist omdat diegenen die zo ver willen gaan om een oneerlijk voordeel te krijgen dan de deksel op de neus krijgen (en omdat het vreselijk is om te verliezen van iemand als je weet dat het geen zuivere koffie is, maar het niet kunt bewijzen.) Heerlijk!
Halo-ontwikkelaar Bungie wint de prijs voor meeste slachtoffers: zo’n 15.000 mensen die in Halo: Reach op een stiekeme manier in-game credits (gebruikt om speciale -cosmetische- uitrusting te kopen) hebben verzameld zijn betrapt en hebben een ‘vriendelijke’ ban gekregen, waardoor ze een dag lang geen credits konden verzamelen. Dat, en de credits die ze al hadden zijn ook verdwenen. Volgens Bungie is dit “slechts het begin, volgende week zullen er nog een hoop meer bans volgen.”
Minder vriendelijk waren de bans bij StarCraft 2, want een groot gedeelte van de spelers die verbannen zijn vanwege “het ondermijnen van de spirit van eerlijke competitie die essentieel is voor het spelen op Battle.net” mogen helemaal niet meer terugkomen. Aan de andere kant hebben ze vorige maand al een statement gegeven waarin ze zeiden dat dit zou gaan gebeuren, dus het is niet alsof de rotzakken geen waarschuwing hebben gehad.