Een nieuw onderzoek van Screen Digest naar de markt voor MMO’s op basis van een abonnement laat een aantal interessante dingen zien over de sector, beginnend met data over World of Warcraft: meer dan 50% van de markt is voor Activision-Blizzard’s kip met de gouden eieren, al is dat een achteruitgang sinds de piek van de game in 2008.
De markt in zijn geheel is wel gegroeid, van 1,4 in 2008 naar 1,6 miljard dollar in 2009. Apart daarvan is dus dat de uitgave per speler relatief gezien kleiner is geworden, omdat spelers meer games spelen met een goedkopere maandelijkse prijs. Die hebben wel allemaal niet zo’n grip op de markt, want veel MMO’s komen niet door de barriere van 200.000 abonnees heen die de echte mededingers in de markt minimaal hebben.
De vooruitzichten voor de toekomst waren wel groot volgens het onderzoeksbureau: de markt zal over 4 jaar zo’n twee miljard dollar naar binnen harken, al vertelden ze er zo snel niet bij of WoW dan ook een verder geslonken marktaandeel zou hebben ten opzichte van nu.